"Klassiek en cool", Zack Klapman over de 1985 Mercedes-Benz 500SEC AMG 6.0

Nieuws 16 augustus 2024 3 minuten Jack Iseger
Mercedes
wearecurated

"Deze auto is gewoon klassiek cool," zegt Zack Klapman enthousiast over de 1985 Mercedes-Benz 500SEC AMG 6.0, een voertuig dat niet alleen opvalt door zijn prestaties, maar ook door zijn rijke geschiedenis en verfijnde ontwerp. In een tijdperk waarin luxueuze SUV's en crossovers de norm zijn geworden, vertegenwoordigt deze coupé een verloren gewaande klasse van elegante, krachtige auto's die hun bestuurder een unieke rijervaring bieden. 

Exterieur: stoer en imposant
Zack Klapman beschrijft de 1985 Mercedes-Benz 500SEC AMG 6.0 als een auto die "stoer en imposant" oogt. De wagen maakt gebruik van het W126 chassis, een platform dat destijds de tweede generatie van de S-Klasse vertegenwoordigde. Met zijn lange motorkap en krachtige V8-motor onder de kap, straalt de auto pure kracht en elegantie uit. Wat dit model echter echt uniek maakt, is dat het niet zomaar een standaard 500SEC is, maar een pre-merger AMG. Klapman legt uit: "Vandaag de dag kun je een AMG-badge kopen op eBay, maar destijds waren Mercedes en AMG aparte bedrijven." Dit betekent dat deze auto niet zomaar een AMG-pakket heeft, maar dat de onderdelen specifiek zijn geïnstalleerd door AMG zelf, wat de prestaties en het uiterlijk aanzienlijk verbetert.

De AMG-upgrades zijn subtiel maar doen hun werk. De auto is uitgerust met een speciaal uitlaatsysteem, een coilover-ophanging en grotere remmen, evenals stijlvolle AMG-velgen. Hoewel het voertuig niet de brede bodykit heeft zoals de beroemde AMG Hammer, heeft het wel een subtiele bodykit die bijdraagt aan de agressieve uitstraling. "Het lijkt erop dat deze auto hier is om een schuld te innen waarvan ik vergeten ben dat ik die had," grapt Klapman, verwijzend naar de intimiderende uitstraling van het voertuig.

Interieur: luxe en innovatie
Bij het instappen valt direct de weelderige en klassieke inrichting op. "AMG voegde ook bijzonder interieurhout toe, en zelfs nu, jaren later, is het nog in echt goede staat," merkt Klapman op. Het donkerhouten interieur ademt de jaren '80 en straalt een zekere mate van exclusiviteit uit die je tegenwoordig zelden ziet. De stoelen, die door AMG zijn geïnstalleerd, bieden een ongeëvenaard comfort en ondersteuning.

Daarnaast bevat de auto een aantal indrukwekkende technologische snufjes voor zijn tijd. De 500SEC AMG 6.0 is uitgerust met ABS-remmen, automatische klimaatregeling en verwarmde stoelen. Een ander opvallend kenmerk is de robothand die helpt bij het aanreiken van de veiligheidsgordel, iets wat vooral nuttig is vanwege de lange deuren van de coupé. Hoewel het interieur veelal eenvoudiger lijkt dan moderne auto's, biedt het nog steeds een luxueuze en comfortabele rijervaring.

Specificaties: kracht onder de motorkap
Wat deze auto echt onderscheidt, is de krachtige motor onder de motorkap. Het oorspronkelijke 5-liter V8-blok is door AMG opgeboord tot 6 liter, wat resulteert in een indrukwekkend vermogen van ongeveer 305 pk. "Hij begint echt op stoom te komen bij 3.000 toeren per minuut," zegt Klapman over de prestaties van de auto. Hoewel het geen Hammer-motor is, biedt de 500SEC AMG 6.0 toch een acceleratie van 0 naar 100 km/u in aanzienlijk minder tijd dan het standaardmodel, wat destijds een prestatie was die alleen voorbehouden was aan enkele van de snelste voertuigen op de weg.

De auto is ook uitgerust met een viertraps automatische transmissie, een klassieke Mercedes-overbrenging die volgens Klapman "een beetje vaag" kan aanvoelen, maar perfect aansluit bij het karakter van de auto. De rit is strak en gecontroleerd, mede dankzij de AMG-coilover-ophanging die bijdraagt aan een beter wegcontact en meer vertrouwen in bochten.

Wat maakt de auto zo bijzonder?
De 1985 Mercedes-Benz 500SEC AMG 6.0 is meer dan alleen een luxe coupé; de auto is een stukje geschiedenis. Hij vertegenwoordigt een tijdperk waarin auto's nog handmatig werden getuned door bedrijven als AMG, voordat het merk samenging met Mercedes-Benz. Deze pre-merger AMG's zijn zeldzaam en worden door liefhebbers zoals Klapman gezien als "klassiek cool."

Daarnaast is de auto een combinatie van luxe, prestatie en innovatie die deze auto echt bijzonder maakt. Van het krachtige motorblok tot het verfijnde interieur en de subtiele, maar effectieve AMG-upgrades, alles aan deze wagen schreeuwt exclusiviteit en vakmanschap. Voor degenen die op zoek zijn naar een unieke rijervaring, is de 500SEC AMG 6.0 een auto die nog steeds de aandacht trekt, zelfs tussen de moderne supercars van vandaag.

Zoals Klapman het verwoordt: "Als je klassiek cool wilt zijn en comfortabel wilt blijven terwijl je je geweldig voelt, en je wilt jezelf niet in een kleine sportauto proppen, dan is dit de auto voor jou."
 

Uitgelicht

Meerartikelen

linkedin
Nieuws

Help ons door ons te volgen op LinkedIn!

Beste autoliefhebber, ik ben Paul, oprichter van 24Cars. Geen nieuwsartikel dit keer, slechts een hartelijk verzoek aan jou, onze trouwe kijker en lezer van 24Cars met het verzoek om ons te gaan volgen op LinkedIn!  Mijn liefde voor mooie auto’s heb

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe én een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

Meerartikelen

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder