Mercedes-Benz bereidt S-Klasse voor op toekomst met zowel verbrandingsmotoren als elektrische aandrijvingen
Mercedes-Benz heeft aangekondigd dat de volgende generatie van de S-Klasse zowel met verbrandingsmotoren als met elektrische aandrijvingen zal worden aangeboden. Deze strategische zet betekent het einde van de EQS als apart model, hoewel er nog een facelift voor de EQS op de planning staat. De huidige S-Klasse krijgt ook een opfrisbeurt voordat de nieuwe generatie wordt geïntroduceerd.
Mercedes-Benz heeft bevestigd dat de volgende generatie van de S-Klasse zowel beschikbaar zal zijn met traditionele verbrandingsmotoren als met volledig elektrische aandrijvingen. Dit betekent dat de EQS, het huidige elektrische vlaggenschip van het merk, zal worden geïntegreerd in de S-Klasse lijn na een laatste facelift.
In een recent interview met Autocar onthulde Mercedes-CEO Ola Källenius dat er in de toekomst twee versies van de S-Klasse zullen zijn: een met een interne verbrandingsmotor (ICE) en een elektrische variant. Hoewel de BMW 7 Serie en de elektrische i7 op hetzelfde platform zijn gebouwd, zal dit niet het geval zijn voor de S-Klasse. De elektrische S-Klasse zal gebaseerd zijn op het MB.EA Large-platform, terwijl de versie met verbrandingsmotor gebruik zal maken van een geüpdatete versie van het huidige MRA-platform.
De EQS, die momenteel op de markt is, zal nog een facelift ondergaan in 2025, waarbij de auto een 800-volt elektrische architectuur zal krijgen voor snellere laadtijden en een verbeterde actieradius. Tegelijkertijd zal de huidige S-Klasse in 2026 een opfrisbeurt krijgen met nieuwe styling, infotainment-upgrades en een mild-hybride versie van de 4.0-liter V8-motor.
De beslissing om zowel ICE als EV versies van de S-Klasse aan te bieden, komt op een moment van afnemende verkoopcijfers voor beide modellen. In het eerste kwartaal van 2024 daalde de verkoop van de S-Klasse met bijna 37%, en ook de EQS heeft nooit echt het verkoopsucces behaald dat Mercedes had gehoopt. Als gevolg hiervan is de productie in de fabriek waar beide modellen worden gemaakt teruggebracht tot één dienst.
De plannen van Mercedes-Benz weerspiegelen een bredere strategie om in te spelen op de veranderende vraag in de markt, waarbij elektrische voertuigen nog niet het verwachte marktaandeel hebben bereikt. Hoewel EV's een steeds belangrijker onderdeel van het portfolio worden, blijft Mercedes voorlopig vasthouden aan verbrandingsmotoren, met plannen om beide technologieën tot in de jaren 2030 naast elkaar te laten bestaan.