Een weekend vol spanning: wie pakt de overwinning in de GP van Amerika?
Dit weekend is het zover: de GP van Amerika 2024 staat voor de deur en alle ogen zijn gericht op het Circuit of The Americas (COTA) in Austin, Texas. Max Verstappen heeft deze race de afgelopen drie jaar gewonnen, maar het team van McLaren, met Lando Norris als grote concurrent, maakt een sterke kans om deze dominantie te doorbreken. Met nog zes races te gaan in het seizoen, is elke wedstrijd cruciaal in de strijd om het wereldkampioenschap.
McLaren’s indrukwekkende snelheid heeft veel indruk gemaakt tijdens het seizoen, en ook al wordt Red Bull dit circuit normaal gesproken goed toegedicht, blijft het spannend of Verstappen zijn voorsprong kan behouden. De teams hebben de afgelopen weken hard gewerkt aan de auto’s, en met maar één vrije training en een sprintrace voor de boeg, is de GP van Amerika dé plek waar alles samenkomt. Maar voordat we naar de actie van dit weekend kijken, is het interessant om eens terug te blikken op hoe deze Grand Prix ooit begon.
Een lange historie met een controversieel begin
De Verenigde Staten en de Formule 1 hebben een relatie die verder teruggaat dan veel mensen beseffen. Al in 1950, het oprichtingsjaar van de Formule 1, was de VS een deel van het wereldkampioenschap. De beroemde Indianapolis 500 maakte namelijk tussen 1950 en 1960 officieel deel uit van de Formule 1-kalender. Toch werd de race in die tijd niet als een ‘echte’ Grand Prix van de Verenigde Staten gezien, omdat hij meer gericht was op de Amerikaanse autosportcultuur.
De eerste officiële Grand Prix van de Verenigde Staten vond pas plaats in 1959 op de Sebring International Raceway in Florida. Deze race markeerde meteen de afsluiter van het kampioenschapsseizoen, wat zorgde voor extra spanning. Destijds waren er nog drie coureurs die kans maakten op de wereldtitel: Jack Brabham, Stirling Moss en Tony Brooks. Brabham ging de race in als de favoriet, maar het werd een dag vol onverwachte wendingen.
Protest en controverse bij de eerste Amerikaanse GP
De kwalificatie verliep al op een ongebruikelijke manier. Jack Brabham, Stirling Moss en Tony Brooks kwalificeerden zich in eerste instantie op de voorste rij, maar tot ieders verbazing werd de Amerikaan Harry Schell plotseling gepromoveerd naar de derde plek. Hij had namelijk een aanzienlijk snellere tijd neergezet door een bocht af te snijden, wat pas later ontdekt werd. Ferrari, het team van Brooks, protesteerde heftig, maar hun bezwaren werden genegeerd. Hierdoor begon Brooks vanaf de vierde plaats en werd zijn titelkansen al snel drastisch verkleind.
Tijdens de race raakte Brooks betrokken bij een ongeluk met zijn teamgenoot, waardoor hij direct een pitstop moest maken. Dit incident maakte hem feitelijk kansloos voor de titel. Stirling Moss, die sterk van start ging, moest enkele ronden later opgeven door problemen met zijn versnellingsbak. Hierdoor kwam Jack Brabham aan de leiding van de race en leek hij op weg naar het kampioenschap. Toch werd het nog spannend toen Brabham, die met een lichtere brandstoftank was gestart, aan het einde van de race brandstofproblemen kreeg.
Brabham’s historische wereldtitel
Met nog slechts een paar ronden te gaan, begon Brabham snelheid te verliezen omdat hij benzine moest besparen. Uiteindelijk viel zijn auto in de laatste ronde stil, slechts enkele honderden meters van de finishlijn. Wat volgde, was een iconisch moment in de Formule 1-geschiedenis: Brabham stapte uit en begon zijn auto naar de finish te duwen. Ondanks dit dramatische einde behaalde hij een vierde plaats, genoeg om zijn eerste wereldtitel veilig te stellen.
Deze eerste Amerikaanse Grand Prix was een memorabel en controversieel evenement dat niet alleen de titelstrijd van dat jaar beïnvloedde, maar ook een blijvende indruk achterliet op de sport. Het circuit van Sebring zou echter geen vaste plek worden voor de Amerikaanse GP. Na deze race verhuisde de Grand Prix naar andere locaties, zoals Riverside en Watkins Glen, voordat het zijn huidige thuisbasis vond op het Circuit of The Americas in Austin.
GP van Amerika 2024: wat kunnen we verwachten?
Nu, 65 jaar na die eerste Grand Prix, staat de titelstrijd opnieuw centraal tijdens de GP van Amerika. Max Verstappen heeft nog altijd een ruime voorsprong in het kampioenschap, maar Lando Norris is een geduchte concurrent. Dit weekend krijgen we niet alleen een sprintrace, maar ook een hoofdrace op zondag die bepalend kan zijn voor het verdere verloop van het seizoen.
De weersomstandigheden beloven ideaal te zijn voor een spannende race: zonnig, met temperaturen rond de 28-29 graden en weinig wind. Daarnaast nemen de teams dit weekend harde banden mee, wat volgens velen in het voordeel van Red Bull werkt. Het is echter de vraag of de recente problemen met het chassis van de Red Bull-auto voldoende zijn opgelost om het McLaren lastig te maken op dit snelle en technische circuit.
Met de felle strijd tussen Verstappen en Norris aan de top en de teams die hun laatste verbeteringen testen, is de GP van Amerika 2024 een race om naar uit te kijken. Gaat Verstappen zijn vierde overwinning op rij pakken in Austin, of zal McLaren de trofee mee naar huis nemen?