Mercedes opent eerste fabriek voor batterijrecycling: duurzame toekomst in zicht
Mercedes-Benz zet een grote stap in de richting van duurzame mobiliteit met de opening van zijn eerste batterijrecyclingfabriek in Kuppenheim, Duitsland. Met deze fabriek wil de autofabrikant meer dan 96 procent van de grondstoffen uit afgedankte accu’s hergebruiken, een belangrijke mijlpaal in de overgang naar elektrische mobiliteit. De fabriek werd geopend door Mercedes-topman Ola Källenius en bondskanselier Olaf Scholz.
De nieuwe fabriek, die meer dan een tiental miljoen euro heeft gekost, richt zich specifiek op het recyclen van lithium-ionbatterijen uit Mercedes-EQ-voertuigen. In deze fabriek worden afgedankte accu's eerst mechanisch ontmanteld, waarna de materialen in een tweede fase via een hydrometallurgisch proces verder worden verwerkt. Bij dit proces worden metalen zoals kobalt, nikkel en lithium teruggewonnen door middel van vloeistofextractie, wat niet alleen energiezuinig is, maar ook een bijzonder hoge efficiëntie oplevert. Mercedes claimt dat meer dan 96 procent van de materialen uit de accu’s opnieuw kan worden gebruikt.
De fabriek speelt een cruciale rol in het sluiten van de kringloop voor grondstoffen, een belangrijk aspect van de transitie naar elektrische voertuigen. Mercedes-Benz wil de teruggewonnen materialen direct gebruiken voor de productie van nieuwe batterijen voor de Mercedes-EQ-modellen. Dit initiatief past in de bredere visie van het bedrijf om een circulaire economie te bevorderen en de CO2-uitstoot te minimaliseren.
Naast de vestiging in Kuppenheim kijkt Mercedes ook naar uitbreiding van de recyclingfaciliteiten in andere regio’s. Zo worden er plannen gemaakt om vergelijkbare fabrieken in de Verenigde Staten en China op te zetten. In de fabriek in Kuppenheim verwacht Mercedes jaarlijks 2.500 ton aan grondstoffen terug te winnen, genoeg voor de productie van ruim 50.000 nieuwe batterijmodules.
De recyclingfabriek is niet alleen een belangrijke stap voor Mercedes, maar voor de gehele auto-industrie. Het toont aan dat de toekomst van elektrische mobiliteit niet alleen draait om de productie van nieuwe voertuigen, maar ook om een duurzaam proces waarin grondstoffen efficiënt worden hergebruikt.