Unieke Mercedes W 196 R racewagen met rijke geschiedenis gaat onder de hamer
In de vroege jaren van de Formule 1 had design nog weinig beperkingen, wat automerken de vrijheid gaf om unieke creaties te ontwerpen. Een van de meest bijzondere voorbeelden is de Mercedes-Benz W 196 R uit de jaren '50, een racewagen die zowel open als met gestroomlijnde carrosserie werd gebouwd. Deze unieke auto, bekend als de Stromlinienwagen, wordt nu geveild door RM Sotheby’s.
De Mercedes W 196 R Stromlinienwagen, chassis nummer 9, maakte zijn debuut in januari 1955 tijdens de Grand Prix van Buenos Aires. De legendarische coureur Juan Manuel Fangio reed deze auto naar een indrukwekkende 1-2 overwinning. Later in het seizoen behaalde Sir Stirling Moss eveneens een 1-2 overwinning in deze wagen tijdens de Italiaanse Grand Prix, waarbij hij ook de snelste ronde reed. Met deze twee belangrijke overwinningen is de auto een van de meest iconische exemplaren in de Formule 1-geschiedenis.
Na afloop van de racecampagnes hield Mercedes alle tien overgebleven exemplaren van de W 196 R in eigen beheer, maar besloot uiteindelijk om er vier te schenken, waaronder chassis nummer 9. Deze auto werd geschonken aan de Indianapolis Motor Speedway Foundation, waar hij zorgvuldig werd onderhouden en twee keer werd gerestaureerd.
Volgens RM Sotheby’s is deze Stromlinienwagen de enige in zijn soort die ooit te koop wordt aangeboden aan een particulier. Van de originele W 196 R’s met de gestroomlijnde carrosserie zijn er nog maar vier bekend die deze configuratie droegen aan het einde van het F1-seizoen in 1955. Het veilinghuis schat de waarde van deze auto op meer dan 55 miljoen dollar.
De veiling volgt slechts twee jaar na de recordverkoop van een Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé, waarvan slechts twee exemplaren bestaan. Die auto bracht maar liefst 143 miljoen dollar op en werd daarmee de duurste auto ter wereld. Hoewel de W 196 R minder zeldzaam is, is zijn rijke geschiedenis als racewagen onmiskenbaar. Experts twijfelen er dan ook niet aan dat deze auto een vergelijkbaar astronomisch bedrag kan opleveren.
Met een onberispelijk palmares en zijn unieke gestroomlijnde ontwerp is deze W 196 R een waar pronkstuk uit de gouden jaren van de Formule 1, en een zeldzame kans voor verzamelaars om een stukje autosportgeschiedenis te bemachtigen.