Max Verstappen triomfeert in chaotische Grand Prix van Qatar
In een race vol incidenten, straffen en drie safety car-situaties heeft Max Verstappen zijn negende overwinning van het seizoen behaald. De viervoudig wereldkampioen wist in Doha alle aanvallen af te slaan en controleerde de wedstrijd op indrukwekkende wijze. Voor McLaren en Lando Norris werd de race een teleurstelling, terwijl chaos en rommel op de baan een belangrijke rol speelden in het verloop van de wedstrijd.
Sterke start zet toon voor Verstappen
De race begon spectaculair in Qatar, waar Max Verstappen direct de leiding overnam van George Russell, die de poleposition van de Nederlander had overgenomen na een controversiële gridstraf. Verstappen bouwde snel een voorsprong op en wist de druk van Lando Norris, die vanaf het begin in zijn kielzog bleef, standvastig te weerstaan. De eerste safety car-situatie, veroorzaakt door een crash waarbij Nico Hülkenberg, Esteban Ocon en Franco Colapinto betrokken waren, had geen invloed op Verstappens controle over de race.
Chaotische momenten en lekke banden
De chaos begon pas echt halverwege de race. In ronde 35 ontstonden er problemen toen Valtteri Bottas over een losgeraakte spiegel reed, waardoor brokstukken op de baan terechtkwamen. Dit leidde tot lekke banden voor zowel Lewis Hamilton als Carlos Sainz. Hoewel de schade al zichtbaar was, duurde het enkele ronden voordat de wedstrijdleiding besloot de safety car in te zetten.
Verstappen profiteerde optimaal door direct naar binnen te gaan voor een geplande pitstop, waarmee hij zijn leiding behield. Achter hem wisselde de volgorde, waarbij Oscar Piastri zijn derde plaats verloor aan Charles Leclerc. Voor McLaren werd de situatie penibel toen Lando Norris, ondanks zijn sterke tempo, een stop-and-go-straf kreeg van tien seconden wegens het negeren van een gele vlag eerder in de race.
Norris valt terug, Verstappen slaat toe
Met nog achttien ronden te gaan werd de race hervat, maar het duurde niet lang voordat de derde safety car van de avond nodig was. Hülkenberg viel uit na een spin, en ook Sergio Pérez moest de strijd staken nadat hij zijn auto beschadigde tijdens een incident achter de safety car. Bij de herstart wist Verstappen zijn positie met gemak te verdedigen, terwijl Norris door zijn straf volledig terugviel naar de vijftiende plek. Hoewel hij uiteindelijk nog terugkwam tot de tiende plaats en het extra punt voor de snelste ronde pakte, was de schade voor McLaren groot.
Verstappen daarentegen bleef onbedreigd. Hij reed in het slot van de race weg bij Leclerc en haalde daarmee zijn negende overwinning van het seizoen binnen. "Wat een mooie race, mannen," klonk het tevreden over de boordradio.
Constructeursstrijd blijft spannend
De Grand Prix van Qatar bracht Ferrari en McLaren dichter bij elkaar in de strijd om de titel bij de constructeurs. Hoewel Charles Leclerc een knappe tweede plaats behaalde en Carlos Sainz als zesde eindigde, verloor McLaren kostbare punten. Oscar Piastri werd nog derde, maar de straf voor Norris zorgde ervoor dat Ferrari dichterbij kon komen. Met nog één race te gaan in Abu Dhabi blijft de titelstrijd volledig open. McLaren heeft momenteel een voorsprong van 21 punten, maar Ferrari lijkt momentum te hebben.
Andere hoofdrolspelers: teleurstellingen en fouten
Voor Lewis Hamilton werd de race er een om snel te vergeten. De zevenvoudig wereldkampioen kende een dramatisch weekend waarin vrijwel alles misging. Na een valse start en meerdere fouten eindigde hij buiten de punten. Zijn toekomst lijkt al bij Ferrari te liggen, wat mogelijk verklaart waarom hij minder scherp oogde in Doha.
Sergio Pérez, teamgenoot van Verstappen, stelde opnieuw teleur. Hoewel hij in de eerste helft van de race degelijk presteerde, verloor hij na de tweede safety car de controle en spinde hij op koude banden. De Mexicaan moest opgeven, wat opnieuw vragen oproept over zijn toekomst in de Formule 1.