Mercedes ontwikkelt revolutionair remsysteem voor elektrische auto's

Nieuws 2 december 2024 2 minuten Robbie Janssen
Mercedes
Mercedes

Mercedes-Benz werkt aan een innovatief remsysteem dat traditionele schijfremmen overbodig maakt. Het nieuwe ontwerp, geïntegreerd in de aandrijflijn, biedt niet alleen voordelen voor prestaties en efficiëntie, maar ook voor milieu en onderhoud. Deze techniek markeert een belangrijke stap in de evolutie van elektrische voertuigen.

In elektrische voertuigen speelt regeneratief remmen al een grote rol. Hierbij fungeert de elektromotor als dynamo, die kinetische energie omzet in elektriciteit. Tot wel 98 procent van alle remacties wordt nu al op deze manier afgehandeld. Voor de resterende 2 procent zijn mechanische remmen nodig, bijvoorbeeld bij noodstops of specifieke veiligheidssystemen zoals ABS en ESP.

Mercedes gaat echter een stap verder door de mechanische remmen te integreren in de aandrijflijn. Dit nieuwe systeem plaatst frictieremmen direct op de aandrijfassen van de elektromotor. Hierdoor worden traditionele schijfremmen bij de wielen overbodig.

Een van de grootste voordelen van dit nieuwe ontwerp is het verminderen van onafgeveerd gewicht. Schijfremmen en hun bijbehorende onderdelen voegen al snel 25 kilogram toe aan de wielen. Door de remmen naar de aandrijflijn te verplaatsen, wordt het gewicht direct aan het chassis gekoppeld, wat zorgt voor verbeterde rijprestaties en meer stabiliteit.

Daarnaast opent deze techniek de deur naar volledig gesloten wielontwerpen, omdat koeling door rijwind niet langer nodig is. Dit draagt bij aan een betere aerodynamica en dus een lager energieverbruik. Bovendien blijven de remmen beschermd tegen roest en vuil, wat hun levensduur verlengt.

De interne frictieremmen van Mercedes hebben ook duidelijke milieuvoordelen. Waar bij traditionele remsystemen remstof vrijkomt door slijtage van schijf en remblokken, wordt dit in het nieuwe systeem intern opgevangen. Dit voorkomt uitstoot van fijnstof en houdt de omgeving, inclusief de velgen, schoner.

Daarnaast belooft Mercedes dat deze remmen minstens vijftien jaar of 300.000 kilometer meegaan zonder onderhoud. Door het gebruik van hele remoppervlakken in plaats van gedeeltelijke contactvlakken, zoals bij huidige remklauwen, wordt meer frictie gegenereerd met minder slijtage. Dit zorgt voor een duurzamer systeem dat past bij de levensduur van moderne elektrische voertuigen.

Hoewel het concept veelbelovend is, staat Mercedes nog voor uitdagingen bij de implementatie. Het hele ontwerp van een voertuig moet worden aangepast om dit remsysteem mogelijk te maken. Vooral veiligheidssystemen zoals ABS, die snelle en precieze remacties vereisen, vragen om verdere optimalisatie. De torsie van de aandrijfas tussen de nieuwe remmen en de wielen kan bijvoorbeeld een vertraging veroorzaken die ongewenst is bij noodsituaties.

Toch ziet Mercedes veel potentie in deze techniek. De remkracht van de interne remmen bedraagt meer dan 2200 kW, ruim voldoende voor de zwaarste voertuigen. Waterkoeling in plaats van luchtkoeling verhoogt de efficiëntie en betrouwbaarheid van het systeem.

Hoewel het nog enkele jaren kan duren voordat dit systeem op de markt komt, benadrukt Mercedes dat het een logische volgende stap is in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Door de remmen te integreren in de aandrijflijn, zet het merk niet alleen in op betere prestaties en rijervaringen, maar ook op een schonere en efficiëntere toekomst.

Uitgelicht

Meerartikelen

linkedin
Nieuws

Help ons door ons te volgen op LinkedIn!

Beste autoliefhebber, ik ben Paul, oprichter van 24Cars. Geen nieuwsartikel dit keer, slechts een hartelijk verzoek aan jou, onze trouwe kijker en lezer van 24Cars met het verzoek om ons te gaan volgen op LinkedIn!  Mijn liefde voor mooie auto’s heb

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe én een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

Meerartikelen

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder