Mercedes ontwikkelt revolutionair remsysteem voor elektrische auto's
Mercedes-Benz werkt aan een innovatief remsysteem dat traditionele schijfremmen overbodig maakt. Het nieuwe ontwerp, geïntegreerd in de aandrijflijn, biedt niet alleen voordelen voor prestaties en efficiëntie, maar ook voor milieu en onderhoud. Deze techniek markeert een belangrijke stap in de evolutie van elektrische voertuigen.
In elektrische voertuigen speelt regeneratief remmen al een grote rol. Hierbij fungeert de elektromotor als dynamo, die kinetische energie omzet in elektriciteit. Tot wel 98 procent van alle remacties wordt nu al op deze manier afgehandeld. Voor de resterende 2 procent zijn mechanische remmen nodig, bijvoorbeeld bij noodstops of specifieke veiligheidssystemen zoals ABS en ESP.
Mercedes gaat echter een stap verder door de mechanische remmen te integreren in de aandrijflijn. Dit nieuwe systeem plaatst frictieremmen direct op de aandrijfassen van de elektromotor. Hierdoor worden traditionele schijfremmen bij de wielen overbodig.
Een van de grootste voordelen van dit nieuwe ontwerp is het verminderen van onafgeveerd gewicht. Schijfremmen en hun bijbehorende onderdelen voegen al snel 25 kilogram toe aan de wielen. Door de remmen naar de aandrijflijn te verplaatsen, wordt het gewicht direct aan het chassis gekoppeld, wat zorgt voor verbeterde rijprestaties en meer stabiliteit.
Daarnaast opent deze techniek de deur naar volledig gesloten wielontwerpen, omdat koeling door rijwind niet langer nodig is. Dit draagt bij aan een betere aerodynamica en dus een lager energieverbruik. Bovendien blijven de remmen beschermd tegen roest en vuil, wat hun levensduur verlengt.
De interne frictieremmen van Mercedes hebben ook duidelijke milieuvoordelen. Waar bij traditionele remsystemen remstof vrijkomt door slijtage van schijf en remblokken, wordt dit in het nieuwe systeem intern opgevangen. Dit voorkomt uitstoot van fijnstof en houdt de omgeving, inclusief de velgen, schoner.
Daarnaast belooft Mercedes dat deze remmen minstens vijftien jaar of 300.000 kilometer meegaan zonder onderhoud. Door het gebruik van hele remoppervlakken in plaats van gedeeltelijke contactvlakken, zoals bij huidige remklauwen, wordt meer frictie gegenereerd met minder slijtage. Dit zorgt voor een duurzamer systeem dat past bij de levensduur van moderne elektrische voertuigen.
Hoewel het concept veelbelovend is, staat Mercedes nog voor uitdagingen bij de implementatie. Het hele ontwerp van een voertuig moet worden aangepast om dit remsysteem mogelijk te maken. Vooral veiligheidssystemen zoals ABS, die snelle en precieze remacties vereisen, vragen om verdere optimalisatie. De torsie van de aandrijfas tussen de nieuwe remmen en de wielen kan bijvoorbeeld een vertraging veroorzaken die ongewenst is bij noodsituaties.
Toch ziet Mercedes veel potentie in deze techniek. De remkracht van de interne remmen bedraagt meer dan 2200 kW, ruim voldoende voor de zwaarste voertuigen. Waterkoeling in plaats van luchtkoeling verhoogt de efficiëntie en betrouwbaarheid van het systeem.
Hoewel het nog enkele jaren kan duren voordat dit systeem op de markt komt, benadrukt Mercedes dat het een logische volgende stap is in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Door de remmen te integreren in de aandrijflijn, zet het merk niet alleen in op betere prestaties en rijervaringen, maar ook op een schonere en efficiëntere toekomst.