FIA blijft bij huidige voorvleugeltests ondanks flex-discussie
De flexibele voorvleugels van McLaren en Mercedes zorgden in het Formule 1-seizoen van 2024 voor de nodige discussie. Ondanks zorgen van teams zoals Red Bull Racing en Ferrari, heeft de FIA aangegeven dat de huidige tests voldoen en dat er in 2025 geen wijzigingen in de reglementen komen.
Tijdens het seizoen werd de flexibiliteit van de voorvleugels van McLaren en Mercedes onderzocht na beschuldigingen van onrechtmatigheid. Volgens de FIA doorstonden beide teams alle officiële flex-tests, waarin wordt gemeten hoeveel aerodynamische onderdelen bewegen onder belasting. Hoewel flexibele aerodynamica illegaal is, concludeerde de FIA dat er geen regels werden overtreden. Om de situatie verder te monitoren, werden vanaf de Grand Prix van België camera’s op de voorvleugels geplaatst om de elasticiteit tijdens races te observeren.
Nikolas Tombazis, directeur eenzitters bij de FIA, legde uit dat het testen van voorvleugels een grotere uitdaging is dan andere aerodynamische onderdelen. “De belasting varieert enorm tussen auto’s en situaties, wat het lastig maakt om een zinvolle test te ontwikkelen die alles nabootst wat in een race kan gebeuren,” aldus Tombazis. De huidige tests richten zich vooral op situaties die in realistische omstandigheden voorkomen. Volgens Tombazis zijn de resultaten tot nu toe bevredigend, en er is geen directe noodzaak om de methodiek aan te passen.
Ondanks eerdere speculaties over mogelijke nieuwe tests, heeft de FIA besloten om de regels voor 2025 ongewijzigd te laten. Tombazis benadrukte dat er sinds de invoering van het huidige reglement in 2022 geen aanpassingen zijn geweest aan de flex-tests en dat dit voorlopig ook niet gaat veranderen. Concurrenten zoals Red Bull Racing en Ferrari, die eerder aan de bel trokken, zouden in de toekomst zelf met vergelijkbare voorvleugels kunnen komen.