Grote chaos bij Tesla: auto's onbruikbaar door FSD-computer probleem
Tesla krijgt aardig wat kritiek van ontevreden klanten vanwege een probleem met de Full Self-Driving (FSD)-computer. Het defect zorgt ervoor dat cruciale functies van de auto uitvallen, waaronder navigatie, camera’s en rijhulpsystemen. Sommige auto's worden zelfs compleet onbruikbaar terwijl eigenaren weken moeten wachten op een oplossing.
Tesla heeft wederom te maken met een vervelend probleem: de FSD-computer in de nieuwste modellen blijkt namelijk nogal gevoelig voor storingen, waardoor essentiële functies uitvallen. Volgens meldingen van Tesla-eigenaren in de VS en een uitgebreid rapport van Electrek leidt dit defect er niet alleen toe dat functies zoals automatische ruitenwissers en cruisecontrol onbruikbaar worden, maar raken sommige auto's volledig ‘gebricked’. Dit betekent dat de voertuigen niet meer bruikbaar zijn zonder een complete vervanging van de FSD-computer.
Een eigenaar van een Model Y beschrijft hoe zijn auto, na slechts een paar maanden in gebruik, begon te haperen. "Bluetooth en wifi vielen uit, en de auto bleef in een oneindige herstartlus hangen," vertelt hij. Uiteindelijk moest de auto worden weggesleept en duurde het een week voordat Tesla een vervangende computer had geïnstalleerd.
Hoewel Tesla de getroffen voertuigen repareert door de computer te vervangen, is de wachttijd voor nieuwe onderdelen enorm. Sommige eigenaren krijgen pas in februari een afspraak, wat betekent dat ze meer dan twee maanden zonder een volledig functionerende auto zitten. Ondertussen biedt Tesla soms een tijdelijke software-oplossing, maar dat blijkt verre van ideaal: gebruikers melden dat de batterij sneller leegloopt door de constante updates.
Een eigenaar meldde dat zijn Model 3 dagelijks ongeveer 5 kWh verbruikt terwijl de auto stil staat. Dit brengt een flinke lading extra zorgen met zich mee, vooral voor mensen zonder laadpaal thuis, omdat de batterij sneller leeg raakt en daardoor sneller achteruitgaat. Sommige gebruikers vrezen zelfs voor versnelde slijtage van andere componenten.
Omdat veel van de getroffen functies, zoals achteruitrijcamera’s, wettelijk verplichte veiligheidsvoorzieningen zijn, hebben experts gesuggereerd dat Tesla mogelijk een officiële terugroepactie zou moeten uitvoeren. Tot nu toe is er echter geen aankondiging gedaan door het bedrijf. Ook de Amerikaanse verkeersveiligheidsinstantie NHTSA is door Electrek benaderd om te vragen naar mogelijke stappen tegen Tesla, maar een reactie blijft vooralsnog uit.
Tesla heeft inmiddels tientallen klachten ontvangen van klanten die gefrustreerd zijn over de lange wachttijden en de beperkte communicatie vanuit het bedrijf. Met duizenden voertuigen die mogelijk risico lopen op dezelfde problemen, blijft het afwachten hoe Tesla de situatie zal aanpakken. Voor nu zitten veel eigenaren vast met auto’s die niet volledig bruikbaar zijn, en dat roept natuurlijk vragen op over de betrouwbaarheid van de technologie in Tesla’s zelfrijdende toekomst.