Oostenrijkse tuner legt gewoon AMG V8 in nieuwe C63
Het is geen geheim dat de overstap van Mercedes-AMG naar een viercilinder hybride aandrijflijn in de C63 niet overal echt lekker in de smaak viel. Echte puristen misten het brute karakter van de V8, en de verkoopcijfers bleven achter. Nu heeft het Oostenrijkse VUK Manufaktur een oplossing: een V8-swap voor de nieuwste generatie C63.
De tuner heeft de 2,0-liter viercilinder met 476 pk uit de W206 C63 gehaald en vervangen door een 4,0-liter V8 biturbo. Hoewel de exacte specificaties nog niet zijn vrijgegeven, lijkt het erop dat de motor afkomstig is uit eerdere AMG-modellen. Met de juiste aanpassingen, zoals hybride turbo’s en een grotere intercooler, is een vermogen van 700 pk zeker haalbaar. En laat dat gelukkig net zijn waar wij als petrolheads van snoepen.
View this post on Instagram
Na twee jaar ontwikkeling is de V8-versie van de C63 een feit. Visueel lijkt de auto nog steeds op de standaard C 63 S, maar onder de motorkap en qua geluid is het een compleet ander beest. Op sociale media deelt VUK video’s van de eerste start, waarbij het geluid direct duidelijk maakt waarom zoveel fans de V8 missen.
Of VUK de conversie in serieproductie zal nemen, is helaas nog niet bekend. De interesse lijkt echter wel groot, vooral omdat Mercedes zelf voorlopig niet van plan is de V8 terug te brengen in de C-Klasse. Wil je een AMG met V8 en fabrieksgarantie? Dan is geduld nodig tot de aankomende CLE 63 AMG, die de achtcilinder wél behoudt.