Na crash George Russell geen rode vlag: dit is waarom
George Russell belandde afgelopen zondag midden op de baan na een crash tijdens de GP van Australië. Hij schreeuwde na de crash meteen om een rode vlag maar kreeg deze niet. Dit is waarom.
"Rode vlag, rode vlag, rode vlag," riep Russell zondag over de radio van team Mercedes na te zijn gecrasht. Russel belandde tegen het einde van de race midden op de baan en aan zijn stem was te horen dat hij zich niet op zijn gemak voelde. De situatie werd niet met een rode vlag opgelost maar met een gele vlag en een virtuele safetycar. Dit ging tegen de wil van Russell in die liever een rode vlag gehesen had zien worden. Na afloop van de race zei Russel:
Gelukkig voor Russell zat er geen auto meteen achter hem. De gele vlaggen deden hun werk en andere auto's hadden op tijd de gelegenheid om te rennen. Alleen Lance Stroll, Yuki Tsunoda en Nico Hulkenberg reden voorbij de gecrashte Russell terwijl ze bezig waren aan hun voorlaatste ronde.
Stroll kwam als eerst de gele vlaggen tegen en remde al af toen hij in bocht zes kwam. Hij kreeg ook van zijn team op de radio door dat hij moest afremmen bij bocht zes vanwege een crash en een stilstaande auto. De gele vlaggen werden al snel een virtuele safetycar waardoor Tsunoda erg langzaam naderde. Met extreem weinig vaart kropen de coureurs langs de gecrashte Mercedes en van een gevaarlijke situatie was uiteindelijk geen sprake. Toen Stroll aan zijn laatste ronde begon waren de hulpdiensten al ter plaatste op de plek van de crash.
Gezien de plaats van de crash, Russell die slecht zichtbaar was vanuit de hoek en er hulpdiensten werden gestuurd bestond er kritiek op de wedstrijdleiding dat ze niet hadden gekozen voor een rode vlag.
De grootste reden voor het kiezen van de gele vlag was de hoeveelheid rondes die nog moest worden gereden. Omdat Carlos Sainz al was begonnen aan zijn laatste ronde betekende dit dat er niet veel auto's meer langs Russell zouden hoeven rijden. Verder werden de gele vlaggen en safetycar gezien als veilig genoeg omdat zij bestaan om aan te geven dat er een gevaar de baan geheel of gedeeltelijk blokkeert.
Verder hanteert de FIA sinds vorig jaar tijdens de virtual safetycar een nieuwe regel. Er wordt een lagere snelheidslimiet opgelegd op de plek waar de gele vlag zwaait, dit maakt de situatie nog minder gevaarlijk. Als de crash had plaatsgevonden met nog meer ronden te gaan, dan was de kans zeer aannemelijk geweest dat er een rode vlag was uitgegaan.