Mercedes houdt toch vast aan V8 en V12 ondanks focus op elektrificatie

Mercedes-Benz blijft toch maar wel inzetten op de ouderwetse verbrandingsmotoren, ondanks de groeiende elektrificatie in de auto-industrie. De Duitse autobouwer bevestigt dat zowel de iconische V8 als de almachtige V12 gewoon blijven bestaan, zij het wel in geselecteerde markten. Tegelijkertijd werkt Mercedes aan een reeks nieuwe elektrische modellen, waaronder een C-Klasse, E-Klasse en GLC.
Hoewel Mercedes nog altijd indrukwekkende cijfers noteert, stond het bedrijf in 2024 toch onder druk. De netto winst kwam namelijk uit op 10,4 miljard euro, een forse daling van 28,4 procent ten opzichte van 2023. Ook voor 2025 verwacht de autofabrikant geen groot herstel. Daarom presenteerde Mercedes een nieuwe strategie om de toekomst veilig te stellen, met een evenwicht tussen elektrificatie en behoud van verbrandingsmotoren.
Mercedes blijft als enige van de Duitse luxemerken vasthouden aan een twaalfcilinder motor. De 6.0-liter V12 met dubbele turbo blijft beschikbaar in de Maybach S680 en de gepantserde S-Klasse Guard. Wel zal deze motor slechts in geselecteerde markten verkocht worden, waar de emissie-eisen minder streng zijn.
Bij concurrenten is de twaalfcilinder helaas verleden tijd. BMW nam in 2022 afscheid van de M760i, terwijl Audi al in 2017 stopte met de W12. Mercedes blijft echter geloven in de charme en exclusiviteit van de twaalfcilinder, mede omdat AMG nog steeds motoren levert aan hypercarfabrikant Pagani.
Ook de V8-motor blijft gewoon lekker mee doen. AMG is bezig met de ontwikkeling van een geëlektrificeerde V8 die voldoet aan de komende Euro 7-emissienormen. Dit betekent dat de nieuwe AMG-modellen niet alleen krachtig blijven, maar ook toekomstbestendig zijn. Deze aanpak komt op een goed moment, want de huidige C63 AMG met viercilinder heeft nou niet bepaald het succes waar Mercedes op hoopte. Met een hybride V8 kan AMG terugkeren naar zijn roots en de liefhebbers van brute kracht tevredenstellen.
Mercedes neemt ook een voorbeeld aan BMW als het gaat om het ontwerpen van elektrische modellen. Waar de EQ-modellen tot nu toe een eigen design hadden, zullen de elektrische en verbrandingsmodellen er in de toekomst hetzelfde uitzien. Dit begint met de nieuwe CLA, die zowel als benzine- als elektrische variant wordt geleverd.
Toch blijft Mercedes deels vasthouden aan aparte platformen. Terwijl de CLA op één platform staat, krijgen de elektrische en brandstofmodellen van hogere klassen verschillende onderstellen.
Naast de CLA bevestigt Mercedes dat er meer elektrische modellen in de pijplijn zitten:
Elektrische C-Klasse → opvolger van de EQC, komt in 2027
Elektrische GLC → een volledig nieuw model naast de huidige SUV
Elektrische E-Klasse → volgt de EQE op
Tegelijkertijd werkt het merk aan een facelift van de S-Klasse, die in 2026 wordt verwacht.
Een opvallende nieuwkomer is de kleinere G-Klasse, die al langer wordt besproken maar waarvan de details nog schaars zijn. Dit model moet een compactere en toegankelijkere versie worden van de iconische terreinwagen.
Daarnaast werkt AMG aan een volledig elektrische sportwagen, die compleet in-house wordt ontwikkeld. Hiermee betreedt AMG definitief het segment van elektrische high-performance auto’s.