Keert de V10 terug in de Formule 1? FIA-president hint op comeback

De toekomst van de Formule 1 staat in het teken van duurzaamheid, maar dat betekent niet dat de sport haar iconische geluiden voorgoed moet verliezen. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft de deur opengezet voor een terugkeer van de V10-motor, aangedreven door synthetische brandstoffen. Dit zou een revolutie betekenen voor de koningsklasse, waarbij de spectaculaire motoren van vroeger gecombineerd worden met moderne milieuvriendelijke technologie.
Een duurzame toekomst mét emotie
De Formule 1 heeft zich ten doel gesteld om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. De focus ligt niet alleen op efficiënter transport en duurzamere logistiek, maar ook op het verminderen van CO2-uitstoot door de motoren zelf. Vanaf 2026 zullen de krachtbronnen van F1-wagens al op 100 procent synthetische brandstof draaien, een belangrijke stap richting duurzaamheid.
Toch blijft er veel kritiek op de huidige V6-turbomotoren. Sinds hun introductie in 2014 hebben deze hybrides het spektakel qua geluid drastisch verminderd. Fans missen de brullende motoren van weleer, en zelfs coureurs geven aan dat de beleving minder intens is. Dat is precies waar Ben Sulayem op inspeelt: waarom geen terugkeer naar screaming V10’s, maar dan op volledig duurzame brandstoffen?
FIA-president en F1-baas op één lijn
Ben Sulayem sprak op sociale media openlijk over deze mogelijkheid:
"We moeten kijken naar alle opties, waaronder een V10 met duurzame brandstof."
Ook F1-CEO Stefano Domenicali gaf eerder aan dat klimaatneutrale brandstoffen een cruciale rol kunnen spelen in de toekomst van de sport. Hoewel de nieuwe regels voor 2026 nog sterk inzetten op hybride technologie, ziet Domenicali in dat politieke ontwikkelingen en de interesse van autofabrikanten bepalend zijn voor de koers na 2030.
Door volledig te focussen op duurzame brandstoffen zouden de krachtbronnen eenvoudiger, lichter en goedkoper worden. Dat zou niet alleen een voordeel zijn voor de teams, maar ook de zintuigen van de fans prikkelen met de kenmerkende sound van een atmosferische motor.
Wat betekent dit voor de toekomst?
Tot en met 2025 rijden de F1-wagens nog met 1.6-liter V6-turbomotoren met hybride ondersteuning, en vanaf 2026 wordt het hybride aandeel verder uitgebreid. Maar wat gebeurt er na 2030?
Er woedt een interne strijd tussen fabrikanten die de elektrische technologie willen blijven pushen en zij die geloven in de kracht van synthetische brandstoffen. Met een terugkeer van V10-motoren zou de Formule 1 zich weer onderscheiden van de volledig elektrische raceklassen en de passie en emotie van vroeger nieuw leven inblazen.
Toch moeten er belangrijke afwegingen worden gemaakt:
Kostenbeheersing is cruciaal voor de FIA en de teams. Een nieuwe motorformule moet haalbaar blijven.
Fabrikanten zoals Audi en Mercedes willen Formule 1 gebruiken om hun hybride en elektrische technologieën te promoten.
Fans willen spektakel en geluid, iets wat V10’s in overvloed kunnen leveren.
Gaat de V10 écht terugkomen?
Een definitieve beslissing is nog niet genomen, maar de discussie is losgebarsten. De komende jaren zullen bepalen of de Formule 1 kiest voor nog meer elektrificatie of dat ze juist de klassieke emotie van de sport nieuw leven inblazen met duurzame V10-motoren. Eén ding is zeker: als de brullende motoren terugkomen, zal dat een historisch moment zijn voor de autosport. Wij zijn in ieder geval een groot voorstander voor terugkeer van de V10.