Terugkeer V10 in de Formule 1? Horner enthousiast, Wolff terughoudend

De Formule 1 bereidt zich voor op een grote technische revolutie in 2026, maar de discussie over de toekomst van de sport is al in volle gang. FIA-president Mohammed Ben Sulayem opperde onlangs de mogelijkheid van een terugkeer naar de iconische V10-motoren vanaf 2030, aangedreven door duurzame brandstoffen. Red Bull-teambaas Christian Horner is enthousiast over het idee, terwijl Mercedes-teambaas Toto Wolff zich voorzichtiger opstelt. Wij zouden het in ieder geval wel weten.
Horner: ‘De purist in mij wil de V10 terug’
Tijdens de wintertest in Bahrein sprak Christian Horner zich uit als voorstander van een terugkeer naar V10-motoren. De Red Bull-teambaas benadrukte dat de technologie rondom duurzame brandstoffen nieuwe mogelijkheden biedt en dat een terugkeer naar atmosferische motoren een optie zou moeten zijn.
"Persoonlijk, vanuit een sportief perspectief, zou ik graag een 'verantwoorde' V10-motor met duurzame brandstof zien. Dat zou het iconische geluid van de Formule 1 terugbrengen en bijdragen aan de spektakelwaarde van de races," aldus Horner.
Hoewel de Formule 1 in 2026 overstapt op een nieuwe 1,6-liter V6 turbo-hybride, waarin elektrische energie een veel grotere rol gaat spelen, denkt Horner dat het tijd is om nu al na te denken over de volgende generatie krachtbronnen. De hoge ontwikkelingskosten van de 2026-motoren zijn volgens hem een argument om voor de toekomst alternatieve routes te overwegen.
Wolff: ‘Te vroeg om nu over 2030 te praten’
Niet iedereen in de paddock is even enthousiast over een mogelijke terugkeer naar de V10. Mercedes-teambaas Toto Wolff waarschuwt dat het te vroeg is om al openlijk te speculeren over de periode na 2029, terwijl de sport zich nog moet aanpassen aan de nieuwe 2026-regels.
"We verleggen de grenzen van batterijtechnologie en rijden straks op 100% duurzame brandstof. Niemand weet waar dit ons zal brengen," stelt Wolff. "F1 moet een hightechsport blijven en het zou onverstandig zijn om nu al uitspraken te doen over iets dat nog zo ver weg ligt."
Wolff erkent dat de geluiden uit de paddock en de fans belangrijk zijn, maar hij vindt dat de Formule 1 eerst volledig moet focussen op de 2026-regelgeving. Hij benadrukt dat de nieuwe generatie hybride motoren een grote stap voorwaarts is en dat er eerst geëvalueerd moet worden hoe deze technologie zich ontwikkelt voordat er naar 2030 wordt gekeken.
De toekomst van de F1-motor: V10, V8 of hybride?
Hoewel de V10-optie vooral onder F1-fans veel enthousiasme oproept, zijn er nog veel obstakels. De hoge kosten, milieuregels en de technische visie van fabrikanten spelen allemaal een rol in de discussie. Naast V10-motoren wordt ook een terugkeer naar V8-motoren genoemd, mogelijk in combinatie met een hybride systeem.
Op dit moment is er nog niets definitief, maar de FIA heeft aangekondigd een werkgroep op te richten om alle mogelijkheden voor 2030 en verder te verkennen. De komende jaren zullen uitwijzen of de Formule 1 haar iconische geluid terugkrijgt, of dat de focus op elektrificatie en hybride technologie wordt doorgezet.