Helaas toch geen V8 voor de Mercedes-AMG C63

De Mercedes-AMG C63 zal definitief niet terugkeren met een brullende V8. Dat heeft een woordvoerder van Mercedes-AMG bevestigd aan Motor1, waarmee eerdere speculaties over een mogelijke terugkeer van de achtpitter de kop in worden gedrukt. Hoewel AMG blijft investeren in V8-technologie, blijft het onduidelijk wat dit betekent voor de toekomst van de C63.
V8-technologie blijft bestaan, maar niet voor de C63
Ondanks steeds strengere emissieregels heeft Mercedes recent aangegeven dat de V8-motor niet volledig zal verdwijnen. De aandrijflijn wordt aangepast om te voldoen aan de komende Euro 7-normen, en in bepaalde markten zal zelfs de V12 in de S-Klasse behouden blijven. Daarnaast werkt AMG aan een nieuwe generatie geëlektrificeerde V8, die mogelijk zijn debuut maakt in de CLE63.
Eerdere berichten suggereerden dat deze motor in 2026 ook zijn weg zou vinden naar de C63. Britse bronnen beweerden dat de plug-in hybride viercilinder, die door veel liefhebbers wordt bekritiseerd, plaats zou maken voor een krachtigere achtcilinder met mild-hybrid technologie. Deze motor zou gebaseerd zijn op de bekende 4.0-liter biturbo V8, maar voorzien worden van een flat-plane krukas, zoals in de AMG GT Black Series.
AMG-woordvoerder Catrin Dunz-Ludwig gaf echter aan dat er wel degelijk een nieuwe V8 in ontwikkeling is, maar dat er geen plannen zijn om deze in de C63 te plaatsen. Dat maakt een radicale herziening van het model onwaarschijnlijk.
C63 in zwaar weer: klanten keren AMG de rug toe
Sinds de introductie van de huidige C63 met een 2.0-liter viercilinder plug-in hybride heeft het model te maken met flinke kritiek. Ondanks het indrukwekkende vermogen van 680 pk, missen veel AMG-liefhebbers het rauwe karakter en de beleving van de vorige generatie met V8. De teleurstelling onder klanten heeft geleid tot tegenvallende verkoopcijfers en aanzienlijke kortingen in Duitsland, een teken dat de auto niet goed verkoopt.
AMG-baas Michael Schiebe erkende eerder dit jaar dat het merk klanten heeft verloren door het drastisch verkleinen van het motorblok. In 2023 verdedigde hij de keuze voor elektrificatie nog, maar de huidige cijfers suggereren dat Mercedes de plank heeft misgeslagen.
Is een V8-terugkeer toch mogelijk?
Hoewel AMG officieel ontkent dat de C63 opnieuw een achtcilinder krijgt, blijft de discussie bestaan. Technisch gezien zou een terugkeer van de V8 een flinke uitdaging zijn, aangezien het huidige model niet ontworpen is voor een grotere motor. Toch bewijst het Oostenrijkse VUK Manufaktur dat het niet onmogelijk is: zij bouwden na twee jaar werk een V8 ombouwkit voor de C63.
Daarnaast wordt gespeculeerd dat de GLC63, de SUV-variant van de C63, mogelijk ook de viercilinder zal inruilen voor een achtcilinder. Dit zou betekenen dat AMG toch manieren onderzoekt om het blok in bestaande modellen te integreren.
Kracht versus karakter
De C63 mag dan op papier indrukwekkend zijn met zijn 680 pk en hybride technologie, het model mist de emotie en beleving waar AMG-klanten naar verlangen. Het succes van AMG werd altijd gedreven door bruut vermogen, een karakteristieke V8-sound en rijplezier – iets wat de huidige C63 volgens velen toch een beetje mist.