Zelfrijdende auto’s in Duitsland krijgen turquoise verlichting

Mercedes heeft als eerste autofabrikant in Europa goedkeuring gekregen om voertuigen met turquoise verlichting te testen. Deze verlichting geeft aan dat een auto volledig zelfstandig rijdt volgens ‘level 3’-autonomie, waarbij de bestuurder niet hoeft op te letten, en jij dus wel. De testperiode loopt tot juli 2028, en als het aan Mercedes ligt, wordt deze kleur wereldwijd de standaard voor autonome voertuigen.
Met de introductie van turquoise verlichting wil Mercedes het voor andere weggebruikers en autoriteiten gemakkelijker maken om een zelfrijdende auto te herkennen. Dit moet bijdragen aan de verkeersveiligheid, aangezien autonome voertuigen niet altijd dezelfde rijstijl hanteren als menselijke bestuurders. De verlichting is zichtbaar op de koplampen, achterlichten en buitenspiegels van de testvoertuigen.
De kleur werd gekozen omdat deze niet snel verward wordt met bestaande voertuigverlichting of verkeerslichten. Turquoise is onderscheidend genoeg om direct op te vallen zonder verwarring te veroorzaken met remlichten, richtingaanwijzers of noodverlichting.
Mercedes test ‘level 3’-autonomie
In Duitsland mogen auto’s met ‘level 3’-autonomie onder strikte voorwaarden de weg op. Dit betekent dat de bestuurder de handen van het stuur mag halen en zelfs een boek kan lezen of een film kan kijken. Wel moet de auto kunnen waarschuwen als menselijke tussenkomst nodig is. De maximumsnelheid van deze zelfrijdende auto’s is beperkt tot 95 km/u.
In Nederland is ‘level 3’ nog niet toegestaan. Hier geldt ‘level 2+’ als hoogste toegestane niveau, waarbij de bestuurder altijd verantwoordelijk blijft en te allen tijde moet kunnen ingrijpen.
Mogelijke wereldwijde standaard
De testen in Duitsland volgen op eerdere proeven in de Verenigde Staten en China, waar Mercedes ook al voertuigen met turquoise verlichting laat rijden. Het doel van de fabrikant is om deze kleur internationaal erkend te krijgen als standaardindicator voor autonome voertuigen.
Hoewel de voertuigen met turquoise verlichting nu nog beperkt zijn tot testmodellen, is de verwachting dat deze technologie in de toekomst breder wordt toegepast. Tot en met 2028 kunnen weggebruikers in Duitsland deze auto’s tegenkomen, vooral op snelwegen waar ze met gematigde snelheid rijden. Dus als je een Mercedes met blauwgroene verlichting ziet, weet je dat er geen bestuurder actief is. Erg rustgevend als jij eens het gas flink wilt intrappen op de autobaan natuurlijk.