Nieuwe Mercedes CLA onthuld met bijna 800 kilometer rijbereik

Mercedes-Benz heeft de derde generatie van zijn CLA-reeks onthuld, die niet alleen als benzine- en hybrideversie beschikbaar zal zijn, maar ook een revolutionaire elektrische variant biedt. De nieuwe CLA is uitgerust met geavanceerde technologieën en biedt indrukwekkende prestaties, met een bereik tot 792 km, wat hem direct plaatst als een serieuze concurrent voor andere topmodellen in het elektrische segment.
De Mercedes CLA 2025 past perfect in het luxesegment tussen de A- en C-klasse van Mercedes en biedt daarbij een gestroomlijnd design. De vorm van het coupé blijft herkenbaar, maar de aerodynamica en de afmetingen zijn geoptimaliseerd. Met een cW-waarde van 0,21 en een totale lengte van 4,72 meter ten opzichte van zijn voorganger, biedt de nieuwe CLA verbeterde stabiliteit en ruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers. Een bijzonder detail is de nieuwe grille met 142 afzonderlijk verlichte sterren die een futuristisch tintje geven aan het model, al is de verlichting in Europa door wetgeving aangepast. Of we er groot fan van zijn is dan weer een ander verhaal.
Het belangrijkste kenmerk van de nieuwe Mercedes CLA is zonder twijfel de elektrische versie. Deze maakt gebruik van het nieuwe MMA-platform van Mercedes, dat speciaal ontwikkeld is voor zowel elektrische als hybride aandrijflijnen. De elektrische versie van de CLA 250+ wordt aangedreven door een 85,5 kWh-batterij, wat een bereik van maar liefst 792 kilometer in de WLTP-cyclus mogelijk maakt. Dit maakt de CLA tot een van de meest efficiënte voertuigen in zijn segment, met een verbruik van slechts 12,2 kWh per 100 km. De vierwielaangedreven CLA 350 4Matic biedt met 354 pk een nog sportievere ervaring, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden, rap zat.
Mercedes heeft voor de nieuwe CLA gekozen voor een 800-volt-systeem, dat sneller opladen mogelijk maakt, met een laadsnelheid van tot wel 320 kW. Dit betekent dat de CLA in een fractie van de tijd weer klaar is voor de weg. Leuk, maar het het net moet deze snelheid natuurlijk wel aankunnen en dat is nog maar de vraag. De elektrische aandrijflijn is ontwikkeld met de focus op efficiëntie, met de keuze voor synchroonmotoren die zorgen voor een betere prestaties en een lagere energieconsumptie. Het is een duidelijk signaal van Mercedes dat ze de elektrische toekomst serieus nemen.
Binnenin de CLA is het MBUX-systeem vernieuwd, met de mogelijkheid om via een optioneel extra scherm de passagier te vermaken. De auto biedt niet alleen geavanceerde connectiviteit en kunstmatige intelligentie, maar ook entertainmentmogelijkheden zoals gamen of het streamen van films tijdens het rijden, met de nodige veiligheidsmaatregelen. Het interieur zelf is luxe en modern, met materialen die voorheen alleen in de S-Klasse beschikbaar waren.
Daarnaast heeft de CLA ook ruimte voor praktische zaken. De elektrische versie biedt bijvoorbeeld voor het eerst in een moderne Mercedes een 'frunk' (voor de bagageruimte), met een extra 101 liter aan opbergruimte. Dit voegt een extra laag van functionaliteit toe, wat de CLA aantrekkelijk maakt voor lange ritten en dagelijks gebruik. De kofferruimte zelf biedt 405 liter en is voldoende voor een compacte luxe sedan.
De CLA zal beschikbaar zijn in verschillende uitvoeringen, waaronder een shooting brake en sportieve SUV-versies die de EQA en EQB zullen vervangen. De verwachting is dat de prijzen voor de elektrische CLA in lijn zullen liggen met die van concurrerende luxe EV's, met een startprijs onder de 60.000 euro. Of deze prijs de CLA daadwerkelijk toegankelijk maakt voor een breed publiek, blijft afwachten, maar het lijkt duidelijk dat Mercedes met deze nieuwe generatie CLA een zeer sterke speler in het elektrische segment heeft gepositioneerd.