BYD Atto 2: veel auto voor weinig geld, maar hoe goed is hij echt?

Review 19 maart 2025 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
24Cars

Het Chinese merk BYD zet flink door in Europa en lanceert binnenkort een gloednieuwe, compacte elektrische SUV: de BYD Atto 2. Deze kleinere broer van de Atto 3 moet vanaf maart 2024 de strijd aangaan met populaire concurrenten zoals de Volvo EX30, Kia EV3 en Peugeot e-2008. Wij gingen uitgebreid op pad met de Atto 2 om te kijken hoe hij het doet op het gebied van ruimte, prestaties en rijgedrag.

Compact maar verrassend ruim
De BYD Atto 2 is met een lengte van 4,3 meter geen grote auto, maar biedt dankzij een royale wielbasis van 2,6 meter veel binnenruimte. Vooral op de achterbank is dat goed merkbaar: lange passagiers hebben geen gebrek aan been- en hoofdruimte. Ook voorin zit je comfortabel, mede dankzij het standaard panoramadak, de vegan leren bekleding en de prima instelbare zitpositie.

Qua laadruimte is de Atto 2 met 400 liter bagageruimte (tot maximaal 1.340 liter met neergeklapte stoelen) behoorlijk praktisch voor een compacte SUV. Alleen jammer dat er geen handige opbergplek is voor de hoedenplank. Ook is de kofferklep niet elektrisch bedienbaar – een kleine ergernis bij dagelijks gebruik.

Rijk uitgeruste versies, weinig losse opties
BYD houdt het graag simpel en biedt de Atto 2 aan in twee overzichtelijke versies: Active en Boost. Het instapmodel Active kost zo'n 30.500 euro en is al behoorlijk luxe. Zo krijg je standaard een 10-inch infotainmentscherm, panoramadak, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. De duurdere Boost-variant (33.500 euro) voegt daar onder andere een groter touchscreen van 12,8 inch, elektrische stoelverstelling, stuur- en stoelverwarming, draadloos laden, dodehoekwaarschuwing en een zeer uitgebreide 360 graden-camera aan toe.

Helaas biedt BYD geen losse opties aan, behalve de lakkleur. Die kost je al snel 700 euro extra bovenop het standaard grijs. Dit betekent dus ook dat bijvoorbeeld geblindeerde ruiten niet via BYD zelf te bestellen zijn en je daarvoor naar een externe partij moet uitwijken.

Accu, prestaties en actieradius
De elektrische aandrijving van de BYD Atto 2 bestaat uit een 45,5 kWh LFP-batterij en een elektromotor met 177 pk. Van 0 naar 100 km/h sprint je hiermee in 7,9 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 160 km/h. Dat zijn geen wereldschokkende cijfers, maar voor dagelijks gebruik meer dan voldoende.

Belangrijker is de actieradius: volgens BYD kom je met de Atto 2 maximaal 312 kilometer (WLTP) ver op een volle accu, in stadsverkeer kan dat zelfs oplopen tot zo'n 460 kilometer. In de praktijk zul je eerder op ongeveer 280 kilometer uitkomen. Snelladen kan met maximaal 66 kW, waarmee de batterij in ongeveer 37 minuten van 10 naar 80 procent gevuld wordt.

Opvallend aan de batterij is dat het een LFP-accu betreft. Dat betekent geen gebruik van kobalt en nikkel, wat beter is voor het milieu en de accu minder gevoelig maakt voor temperatuurwisselingen. Daarnaast maakt BYD gebruik van de zogenaamde 'Cell-to-Body'-techniek, waarbij de batterij is geïntegreerd in de carrosserie. Dit zorgt voor meer ruimte in het interieur en een lagere vloer achterin.

Praktische innovaties en opvallende details
De Atto 2 zit vol slimme functies. Zo is er NFC-toegang waardoor je de auto met je smartphone kunt ontgrendelen als je je sleutel kwijt bent. Ook handig is de 'Vehicle-to-Load'-functie (V2L), waarmee je elektrische apparaten kunt aansluiten en de auto kunt gebruiken als een grote mobiele batterij.

Het infotainmentsysteem heeft daarnaast een opvallend handige functie: met een simpele veegbeweging met drie vingers kun je eenvoudig de temperatuur en ventilatorsnelheid aanpassen. Een praktisch detail dat voorkomt dat je tijdens het rijden door ingewikkelde menu’s moet scrollen.

Opvallend is ook het cameraatje links van de bestuurder, dat waarschuwt als je te veel naar het infotainmentscherm kijkt en je aanmaant je aandacht op de weg te houden.

Rijden met de Atto 2: comfort staat voorop
Op de weg overtuigt de BYD vooral met rijcomfort. De auto voelt vlot genoeg aan voor stadsgebruik, al is de besturing vrij licht en de vering redelijk zacht, waardoor hij iets overhelt in bochten. Dankzij een draaicirkel van slechts 5,2 meter is de Atto 2 zeer wendbaar en handig in krappe straten en parkeerplekken.

Op hogere snelheden blijft de auto stabiel en stil genoeg, al is de remkracht soms wat aan de lichte kant. Alles bij elkaar biedt hij vooral een ontspannen en comfortabele rijervaring.

Veel waar voor je geld
Al met al weet BYD met de Atto 2 een overtuigend totaalpakket neer te zetten. Het merk levert veel luxe en slimme technologie voor relatief weinig geld, en combineert dat met een prima praktisch gebruiksgemak. Daarmee vormt de Atto 2 een serieuze concurrent voor andere compacte elektrische SUV’s van gevestigde Europese merken.

Later dit jaar verschijnt er bovendien nog een versie met een grotere batterij, die voor nog meer rijbereik moet zorgen. Daarmee kan de BYD Atto 2 weleens een echte bestseller gaan worden in het groeiende segment van compacte elektrische stads-SUV's.

Uitgelicht

Meerartikelen

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Meerartikelen

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder

Cybertruck
Nieuws

Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oors

Toyota
Nieuws

Toyota benadert Nissan na stukgelopen fusie met Honda

Na het mislukken van de geplande megafusie tussen Nissan en Honda, zou Toyota stilletjes contact hebben gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Dat meldt de Japanse krant Mainichi Shimbun. Hoewel van een fusie nog lang geen sprake is, lij

Max
Nieuws

Verstappen terug in titelstrijd na dominante zege in Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van het seizoen behaald tijdens de GP van Emilia-Romagna in Imola. Met een uitgekiende strategie en foutloze racevoering gaf hij McLaren het nakijken. Red Bull is terug in de titelstrijd, en dat werd duide

Top
Nieuws

Laatste rondje: Hammond en May nemen afscheid van Top Gear-testcircuit

Met Top Gear voorlopig van de buis keren Richard Hammond en James May nog één keer terug naar het iconische circuit van Dunsfold Aerodrome. Hier testten ze jarenlang alles van supercars tot prullige bouwpakketten op wielen. Hun afscheidsronde is een

Callum
Nieuws

Ian Callum ontwerpt adembenemende Jaguar E-Type restomod: eerbetoon met lef

De Jaguar E-Type is voor velen een heilig icoon, maar voormalig Jaguar-hoofdontwerper Ian Callum durft het aan om het origineel opnieuw vorm te geven. Zijn nieuwste restomod-concept is een moderne interpretatie van de legendarische klassieker, met su

verstappen
Nieuws

Verstappen brak GT3-record en legt nepnaam uit

Max Verstappen heeft tijdens een testdag op de Nürburgring Nordschleife indruk gemaakt in een Ferrari 296 GT3. Zijn rondetijd zou sneller zijn dan het officiële GT3-record, al ontbreekt een officiële tijdsregistratie. Tijdens een test op vrijdag 9 me

carplay
Nieuws

CarPlay Ultra tilt Apple naar het dashboard van de toekomst

Na elf jaar krijgt Apple CarPlay eindelijk een grondige update. CarPlay Ultra is de langverwachte opvolger van het bekende infotainmentsysteem en debuteert als eerste op modellen van Aston Martin. Het systeem biedt een diepere integratie met het inte