BYD Atto 2: veel auto voor weinig geld, maar hoe goed is hij echt?

Review 19 maart 2025 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
24Cars

Het Chinese merk BYD zet flink door in Europa en lanceert binnenkort een gloednieuwe, compacte elektrische SUV: de BYD Atto 2. Deze kleinere broer van de Atto 3 moet vanaf maart 2024 de strijd aangaan met populaire concurrenten zoals de Volvo EX30, Kia EV3 en Peugeot e-2008. Wij gingen uitgebreid op pad met de Atto 2 om te kijken hoe hij het doet op het gebied van ruimte, prestaties en rijgedrag.

Compact maar verrassend ruim
De BYD Atto 2 is met een lengte van 4,3 meter geen grote auto, maar biedt dankzij een royale wielbasis van 2,6 meter veel binnenruimte. Vooral op de achterbank is dat goed merkbaar: lange passagiers hebben geen gebrek aan been- en hoofdruimte. Ook voorin zit je comfortabel, mede dankzij het standaard panoramadak, de vegan leren bekleding en de prima instelbare zitpositie.

Qua laadruimte is de Atto 2 met 400 liter bagageruimte (tot maximaal 1.340 liter met neergeklapte stoelen) behoorlijk praktisch voor een compacte SUV. Alleen jammer dat er geen handige opbergplek is voor de hoedenplank. Ook is de kofferklep niet elektrisch bedienbaar – een kleine ergernis bij dagelijks gebruik.

Rijk uitgeruste versies, weinig losse opties
BYD houdt het graag simpel en biedt de Atto 2 aan in twee overzichtelijke versies: Active en Boost. Het instapmodel Active kost zo'n 30.500 euro en is al behoorlijk luxe. Zo krijg je standaard een 10-inch infotainmentscherm, panoramadak, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. De duurdere Boost-variant (33.500 euro) voegt daar onder andere een groter touchscreen van 12,8 inch, elektrische stoelverstelling, stuur- en stoelverwarming, draadloos laden, dodehoekwaarschuwing en een zeer uitgebreide 360 graden-camera aan toe.

Helaas biedt BYD geen losse opties aan, behalve de lakkleur. Die kost je al snel 700 euro extra bovenop het standaard grijs. Dit betekent dus ook dat bijvoorbeeld geblindeerde ruiten niet via BYD zelf te bestellen zijn en je daarvoor naar een externe partij moet uitwijken.

Accu, prestaties en actieradius
De elektrische aandrijving van de BYD Atto 2 bestaat uit een 45,5 kWh LFP-batterij en een elektromotor met 177 pk. Van 0 naar 100 km/h sprint je hiermee in 7,9 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 160 km/h. Dat zijn geen wereldschokkende cijfers, maar voor dagelijks gebruik meer dan voldoende.

Belangrijker is de actieradius: volgens BYD kom je met de Atto 2 maximaal 312 kilometer (WLTP) ver op een volle accu, in stadsverkeer kan dat zelfs oplopen tot zo'n 460 kilometer. In de praktijk zul je eerder op ongeveer 280 kilometer uitkomen. Snelladen kan met maximaal 66 kW, waarmee de batterij in ongeveer 37 minuten van 10 naar 80 procent gevuld wordt.

Opvallend aan de batterij is dat het een LFP-accu betreft. Dat betekent geen gebruik van kobalt en nikkel, wat beter is voor het milieu en de accu minder gevoelig maakt voor temperatuurwisselingen. Daarnaast maakt BYD gebruik van de zogenaamde 'Cell-to-Body'-techniek, waarbij de batterij is geïntegreerd in de carrosserie. Dit zorgt voor meer ruimte in het interieur en een lagere vloer achterin.

Praktische innovaties en opvallende details
De Atto 2 zit vol slimme functies. Zo is er NFC-toegang waardoor je de auto met je smartphone kunt ontgrendelen als je je sleutel kwijt bent. Ook handig is de 'Vehicle-to-Load'-functie (V2L), waarmee je elektrische apparaten kunt aansluiten en de auto kunt gebruiken als een grote mobiele batterij.

Het infotainmentsysteem heeft daarnaast een opvallend handige functie: met een simpele veegbeweging met drie vingers kun je eenvoudig de temperatuur en ventilatorsnelheid aanpassen. Een praktisch detail dat voorkomt dat je tijdens het rijden door ingewikkelde menu’s moet scrollen.

Opvallend is ook het cameraatje links van de bestuurder, dat waarschuwt als je te veel naar het infotainmentscherm kijkt en je aanmaant je aandacht op de weg te houden.

Rijden met de Atto 2: comfort staat voorop
Op de weg overtuigt de BYD vooral met rijcomfort. De auto voelt vlot genoeg aan voor stadsgebruik, al is de besturing vrij licht en de vering redelijk zacht, waardoor hij iets overhelt in bochten. Dankzij een draaicirkel van slechts 5,2 meter is de Atto 2 zeer wendbaar en handig in krappe straten en parkeerplekken.

Op hogere snelheden blijft de auto stabiel en stil genoeg, al is de remkracht soms wat aan de lichte kant. Alles bij elkaar biedt hij vooral een ontspannen en comfortabele rijervaring.

Veel waar voor je geld
Al met al weet BYD met de Atto 2 een overtuigend totaalpakket neer te zetten. Het merk levert veel luxe en slimme technologie voor relatief weinig geld, en combineert dat met een prima praktisch gebruiksgemak. Daarmee vormt de Atto 2 een serieuze concurrent voor andere compacte elektrische SUV’s van gevestigde Europese merken.

Later dit jaar verschijnt er bovendien nog een versie met een grotere batterij, die voor nog meer rijbereik moet zorgen. Daarmee kan de BYD Atto 2 weleens een echte bestseller gaan worden in het groeiende segment van compacte elektrische stads-SUV's.

Uitgelicht

Meerartikelen

Audi
Nieuws

Volkswagen plant verhuizing productie Audi naar de VS

Volkswagen overweegt om auto’s van dochtermerk Audi voortaan in de Verenigde Staten te bouwen. Met dat plan wil het concern de impact van Amerikaanse importheffingen beperken. De gesprekken met de Amerikaanse overheid zijn al in gang gezet, zo bevest

BMW
Nieuws

Neue Klasse zonder geheimen: dit is de toekomst van BMW

BMW laat steeds meer los over de Neue Klasse, en met deze Vision Driving Experience komt de elektrische opvolger van de 3 Serie wel heel dichtbij. Zonder camouflage en in volle glorie stond de showauto op de autosalon van Shanghai. Wat we zien? Een f

Renault
Nieuws

Renault opent bestellingen voor Turbo 3E: 540 pk voor een flinke prijs

Hij is bruut, elektrisch en gebouwd met een vleugje nostalgie: de Renault 5 Turbo 3E. Met 540 pk, retrodesign en een vanafprijs van 155.000 euro is dit allesbehalve een gewone stadsauto. Vanaf nu is deze elektrische hyperhatch te reserveren – mits je

GTR
Nieuws

Nieuwe Nissan GT-R wordt geen volledig elektrisch model

Goed nieuws voor liefhebbers van Godzilla. De opvolger van de iconische Nissan GT-R komt eraan, maar niet zoals velen verwachtten. In plaats van een volledig elektrische aandrijflijn kiest Nissan voor een hybride systeem met een krachtige V6. De koms

BMW
Nieuws

Duel der zes-in-lijn motoren: BMW S58 tegenover Stellantis Hurricane

Twee fabrikanten, twee turbomotoren, één opstelling: zes cilinders op een rij. Zowel BMW als Stellantis bouwen een high-performance zes-in-lijn motor met biturbo, maar elk doet het op geheel eigen wijze. Tijd voor een technische krachtmeting tussen d

Rolls-Royce
Nieuws

Rolls-Royce lanceert futuristische schaakset van keramiek en aluminium

Stel je een schaakbord voor dat zo strak en futuristisch oogt dat het niet zou misstaan in 2001: A Space Odyssey. Rolls-Royce heeft zo’n kunstwerk natuurlijk werkelijkheid gemaakt. De Britse luxebouwer presenteert een schaakset die net zo verfijnd is

F1
Nieuws

Piastri leidt WK na straf voor Verstappen in Jeddah

De Grand Prix van Saudi-Arabië kende een zinderende start waarin Max Verstappen zijn koppositie niet wist vast te houden. Oscar Piastri profiteerde optimaal, won de race én neemt de leiding in het kampioenschap over. De openingsronde, waarin Verstapp

alpine
Video's

Alpine A290 GTS: de reïncarnatie van de Renault 5 Turbo?

De Alpine A290 GTS is de dikste uitvoering van de nieuwe elektrische Alpine-lijn, gebaseerd op de Renault 5 — Car of the Year 2025.  Maar weet hij zijn sportieve uiterlijk ook waar te maken? Met 218 pk, 300 Nm koppel en een acceleratie van 0-100 km/u

Meerartikelen

verstappen
Nieuws

Verstappen reageert op geruchten: 'Focus ik mij niet op'

Na een teleurstellende seizoensstart laaien de geruchten rond Max Verstappen opnieuw op. Zou de viervoudig wereldkampioen Red Bull gaan verlaten? Zelf blijft hij nuchter: zijn focus ligt volledig bij het team en de prestaties op de baan. De start van

brembo
Nieuws

Deze remtechnologie gaat alles veranderen aan hoe jouw auto stopt

Remspecialist Brembo en bandenfabrikant Michelin maakten eind vorig jaar bekend hun krachten te bundelen om remprestaties radicaal te verbeteren. Hun gezamenlijke technologie belooft niet alleen kortere remwegen, maar zou ook de basis kunnen vormen v

gtr
Nieuws

Nissan bevestigt: GT-R keert terug en gaat sneller zijn dan een 911

Nissan werkt aan een opvolger van de GT-R, maar geeft toe dat het nog even kan duren. Eén ding is zeker: de nieuwe GT-R moet opnieuw sneller zijn dan de Porsche 911 – en dat op het circuit waar het ooit begon, de Nürburgring. Tijdens de New York Inte

porsche
Nieuws

Video: nieuwe Porsche 911 GT3 met handbak verbreekt Nürburgring-record

De nieuwe Porsche 911 GT3 met handgeschakelde zesbak en Weissach-pakket heeft een indrukwekkend rondetijdrecord neergezet op de Nürburgring Nordschleife. Met een officiële tijd van 6:56.294 minuten is het nu de snelste productieauto met handgeschakel

KIA
Nieuws

Kia EV3 wint World Car of the Year 2025 in New York

De Kia EV3 is verkozen tot World Car of the Year 2025. De compacte elektrische SUV wist met zijn bereik, prijs en techniek liefst 51 andere modellen te verslaan. De verkiezing toont aan hoe volwassen en breed inzetbaar elektrische auto's inmiddels zi

IAMS
Nieuws

Autoparadijs in de RAI: IAMS 2025 trapt af met 300 droomauto’s

De RAI in Amsterdam verandert dit weekend in een waar paradijs voor autoliefhebbers. Van donderdag 17 tot en met maandag 21 april vindt de International Amsterdam Motor Show (IAMS) plaats, met meer dan 300 auto's verspreid over zeven hallen. Van elek

Trump
Nieuws

Autobeurzen stijgen na toezegging Trump: 'Ik wil sommige fabrikanten helpen'

Automerken als Toyota, Stellantis en Ford zagen hun aandelen flink stijgen nadat president Donald Trump maandag aangaf mogelijk hulp te bieden aan autobouwers die kampen met de gevolgen van nieuwe importheffingen. De Amerikaanse president zei dat bed

130
Nieuws

Greenpeace steelt 130-bord van afsluitdijk en zet het in afgebrand natuurgebied

Greenpeace heeft een verkeersbord met de snelheidslimiet van 130 kilometer per uur weggehaald van de Afsluitdijk en tijdelijk neergezet in de verbrande duinen van Drunen. Met deze opvallende actie wil de milieuorganisatie protesteren tegen het klimaa

Mercedes
Nieuws

Terug naar de jaren tachtig: Mercedes G-Klasse komt in retrostijl terug

Een icoon uit de jaren tachtig keert tijdelijk terug in een moderne jas. Mercedes-Benz lanceert een gelimiteerde retro-editie van de G-Klasse onder de naam Stronger than the 1980s. De stijl is gebaseerd op de klassieke 280 GE van de W460-serie, met o

Hennessey
Nieuws

Hennessey Venom F5 Evolution: de krachtigste benzineproductieauto ooit met 2.031 pk

Terwijl de rest van de autowereld zich stort op elektrisch rijden, bewijst Hennessey dat er nog meer dan genoeg leven zit in de verbrandingsmotor. Met hulp van Ilmor Engineering bouwde het Texaanse merk een nieuw motorpakket voor de Venom F5 dat maar

Schiphol
Nieuws

Schiphol blijft tarieven verhogen - Parkeerkosten stijgen opnieuw dit jaar

Reizigers die met de auto naar het vliegveld gaan, moeten steeds dieper in de buidel tasten. Parkeren bij een luchthaven kost dit jaar opnieuw meer dan vorig jaar, blijkt uit een vergelijking van Vliegveldinfo.nl. Vooral op Schiphol lopen de tarieven

Kia
Nieuws

Kia laat blinde passagiers landschappen horen met slimme AI-geluiden

Wat als je niets ziet tijdens een autorit, maar het landschap toch kunt ervaren? Kia heeft met ‘Soundscapes’ een bijzondere manier ontwikkeld om autoritten toegankelijker te maken voor mensen met een visuele beperking. Door middel van kunstmatige int