Mercedes-Benz neemt afscheid van populaire A-Klasse

De compacte Mercedes A-Klasse verdwijnt helaas uit het gamma. Zowel de sedan als de hatchback krijgen geen opvolger. Mercedes-Benz kiest ervoor om het compacte segment flink te verminderen en te richten op modellen die wereldwijd beter aanslaan.
Dit nieuws bevestigt Markus Schäfer, Chief Technology Officer van Mercedes, tegenover het Italiaanse automagazine Quattroruote. Het schrappen van de compacte modellen van zeven naar vier is volgens Schäfer noodzakelijk om kosten te besparen. Vooral auto's die goed verkopen in belangrijke markten zoals China en de Verenigde Staten blijven bestaan. Helaas betekent dit het einde voor de geliefde A-Klasse, ondanks dat vooral de hatchback in Europa nog steeds populair is.
Vier compacte modellen blijven bestaan
Na het verdwijnen van de A-Klasse en de B-Klasse blijven vier compacte modellen over: de CLA, CLA Shooting Brake, GLA en GLB. De CLA neemt hierbij voortaan de rol van instapmodel over. Ook bevestigt Schäfer dat er een kleinere versie van de iconische G-Klasse komt. Deze kleinere G krijgt echter een aparte technische basis, speciaal ontwikkeld voor serieus off-road rijden.
Mercedes-Benz gaat in de toekomst geen aparte EQ-lijn meer voeren. Elektrische versies zoals de EQA en EQB worden opgenomen in bestaande modellen als de GLA en GLB. De nieuwe generatie compacte modellen zal dan ook elektrisch én als mild-hybride verschijnen, aangedreven door een 1.5-liter turbomotor met elektrische ondersteuning.
Minder is meer
Mercedes erkent dat de strategie met veel compacte modellen in het verleden niet ideaal is geweest. Door duidelijke keuzes te maken wil het merk efficiënter werken en ruimte creëren voor modellen die het wereldwijd beter doen. Vooral sportieve varianten als de A35 en A45 AMG zullen door liefhebbers gemist worden. Toch is het schrappen van twee sedans (A-Klasse en CLA) in hetzelfde segment logisch, omdat klanten zich nu duidelijker op één sedan kunnen richten: de CLA.