Lawson helemaal uit F1? Bekende naam wellicht naar zusterteam

Met het 2025-seizoen in volle gang en de druk op Red Bull Racing groter dan ooit, lijkt de zoektocht naar de ideale tweede coureur naast Max Verstappen nog lang niet voorbij. Liam Lawson, ooit getipt als opvolger van Sergio Pérez, kampt met tegenvallende resultaten en voelt de hete adem van Franco Colapinto in zijn nek. Maar is de Argentijn daadwerkelijk de oplossing voor Red Bulls rijdersprobleem, of slechts een tijdelijke afleiding?
Liam Lawson kreeg in 2025 eindelijk zijn kans bij Red Bull, maar kon tot nu toe niet overtuigen. Zijn seizoensstart verliep moeizaam, met een crash in de regen in Australië en een desastreus weekend in China, waar hij als laatste startte en niet in de punten wist te eindigen. De geruchtenmolen draait op volle toeren: insiders beweren dat Red Bull overweegt om Lawson terug te zetten naar Visa Cash App RB (voorheen AlphaTauri) en Yuki Tsunoda te promoveren naar het hoofdteam.
Christian Horner blijft diplomatiek en benadrukt dat het team achter Lawson staat, maar de realiteit is hard. Red Bull heeft een geschiedenis van snelle, meedogenloze beslissingen als coureurs niet presteren. Met de Grand Prix van Japan in aantocht, lijkt het erop dat Lawson nog maar een paar races heeft om zichzelf te bewijzen.
Terwijl Lawson worstelt, wint Franco Colapinto terrein. De Spaanse tak van motorsport.com meldde dat de Argentijn weer op de radar staat voor een zitje bij Racinbg Bulls, het zusterteam van Red Bull. Hij maakte indruk bij Williams als vervanger van Logan Sargeant en wist in enkele races punten te scoren. Zijn agressieve rijstijl en constante verbetering maken hem een interessante optie voor Red Bull, dat bekendstaat om het snel promoveren van jong talent. Bovendien brengt Colapinto een enorme Zuid-Amerikaanse fanbase met zich mee, wat commercieel aantrekkelijk is voor het team.
Toch zijn er kanttekeningen. Colapinto crashte meerdere keren tijdens zijn invalbeurt en heeft nog weinig ervaring op het hoogste niveau. Bovendien zou zijn contractuele situatie, waarbij hij op uitleenbasis bij Alpine reserve staat, een obstakel kunnen vormen. Is Red Bull bereid deze gok te nemen?
Sinds het vertrek van Daniel Ricciardo eind 2018 heeft niemand het tweede Red Bull-zitje echt kunnen laten floreren. Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez kenden allemaal problemen naast de dominante Verstappen, en nu lijkt Lawson hetzelfde lot te ondergaan. Max Verstappen zelf merkte recent op dat Red Bull niet alleen naar de coureurs moet kijken, maar ook naar de auto: misschien is de RB21 simpelweg niet vergevingsgezind genoeg voor iemand die niet Verstappen heet.
Met de toenemende druk en een constructeurstitel op het spel staat Red Bull op een tweesprong: vasthouden aan Lawson en hopen op verbetering, of een gedurfde keuze maken met Colapinto of zelfs Tsunoda? De komende races zullen cruciaal zijn. Eén ding is zeker: de rijderskwestie blijft een heet hangijzer in de Formule 1-wereld, en Red Bull’s uiteindelijke beslissing zal de verhoudingen in de sport flink opschudden.