Onderhoud AMG One kost net zo veel als een nieuwe C-Klasse

Een hypercar met Formule 1-techniek is niet alleen peperduur om te kopen, maar ook om te onderhouden. YouTuber ‘Gercollector’ deelt zijn onderhoudservaringen met zijn Mercedes-AMG One. Van duizelingwekkende inspectiekosten tot absurde prijzen voor onderdelen: het kostenplaatje liegt er niet om. Je moet er wat voor over hebben.
Wie een Mercedes-AMG One weet te bemachtigen, schaart zich tot een exclusieve groep van slechts 275 kopers. De hypercar kost minimaal 2,75 miljoen euro exclusief belastingen, maar dat is pas het begin. De kosten voor onderhoud en onderdelen zijn op zichzelf al goed voor een nieuwe auto, en in sommige gevallen zelfs meerdere.
Duur grapje: een set velgen kost 85.200 euro
YouTuber Michael Spegel, beter bekend als ‘Gercollector’, heeft in 2023 het zevende exemplaar van de AMG One aan zijn collectie toegevoegd. In een video onthult hij dat een nieuwe set magnesium velgen met carbon aero-blades 85.200 euro kost. Eén wiel vervangen? Dat kost 21.300 euro. Wie op de kleintjes wil letten, kan kiezen voor standaard aluminium velgen à 9.100 euro per stuk. Kleingeld toch?
Ook andere onderdelen zijn schrikbarend duur. Het onderste deel van de voorbumper, inclusief splitter en luchtinlaten, kost ongeveer 48.000 euro. Moet ook de rest van de voorkant vervangen worden? Reken dan op nog eens 37.000 euro. Een nieuwe achterkant met diffuser? 53.000 euro. Daarmee is een krasje of botsing op lage snelheid al snel goed voor het verlies van een flinke middenklasser.
Jaarlijkse beurt van 40.000 euro
De AMG One moet elk jaar of om de 5.000 kilometer naar de garage. Die ‘Service A’ is geen gewone oliewissel. Twee speciaal opgeleide monteurs werken tachtig uur aan de auto, tegen een uurtarief van 370 euro. Alles wordt gecontroleerd, doorgespoeld en gedocumenteerd. De totale factuur? Zo’n 40.000 euro.
En dat is nog het begin: bij 50.000 kilometer staat een complete revisie van de hybride F1-aandrijflijn gepland. AMG verklapt niet wat dat kost, maar wie echt pech heeft en een volledig nieuwe aandrijflijn nodig heeft, betaalt tot 800.000 euro. Daar steekt het jaarlijkse bedrag van 408 euro aan wegenbelasting schril bij af.
Toch relatief betaalbaar?
Volgens een AMG-woordvoerder zijn de prijzen "absoluut marktconform voor deze voertuigklasse". Ter vergelijking: een nieuwe neus voor een McLaren P1 kost zo’n 100.000 euro. Een voorruit voor diezelfde auto? 20.000 euro. Voor de AMG One is dat ‘slechts’ 2.100 euro.
De AMG One is dus niet goedkoop om te onderhouden, maar wel relatief gunstig geprijsd ten opzichte van andere hypercars. Wie echter écht veel kilometers maakt met deze straatlegale F1-wagen, moet zich voorbereiden op onderhoudskosten die zelfs voor miljonairs pijnlijk kunnen zijn.