Binnenkort geen spectaculaire vonkenregen meer achter Formule 1-auto's?

De iconische vonkenregen achter Formule 1-auto’s kan binnenkort verleden tijd zijn. Na meerdere brandincidenten langs de circuits onderzoekt de FIA hoe de vuurzee ingedamd kan worden. Vooral droog gras blijkt kwetsbaar voor de titaniumvonken, met als gevolg meerdere onderbrekingen tijdens recente races.
Van mysterie naar duidelijk gevaar
Het begon vorig jaar tijdens de Grand Prix van China, waar droog gras langs de baan plotseling vlam vatte. Eerst dachten experts nog aan gaslekken onder de voormalige moerasgrond, maar bij latere races, zoals de recente Grand Prix van Japan, werd duidelijk wat er aan de hand was. Langzaam afgespeelde beelden toonden hoe vonken, ontstaan door contact van de onderkant van de auto’s met het asfalt, het dorre gras aanstaken.
Huidige maatregelen schieten tekort
Tijdens het weekend in Suzuka probeerde de organisatie het gras zo kort mogelijk te maaien en zelfs te besproeien, maar de brandjes bleven komen. In totaal moesten de marshals vijf keer uitrukken om brandjes te blussen, vooral tijdens de trainingen en kwalificaties. Alleen een flinke regenbui in de nacht voor de race wist het gevaar echt te temperen.
FIA zoekt alternatieven voor titanium
De FIA wil nu ingrijpen door de zogenoemde skid blocks, die de onderkant van de auto beschermen, aan te passen. Tot nu toe worden die verplicht van titanium gemaakt, juist om de spectaculaire vonkenregen te creëren die fans zo waarderen, vooral bij nachtraces. Maar titanium schraapsel gloeit lang na en kan gemakkelijk brand veroorzaken. Een overstap naar een staallegering met minder nasmeulend effect ligt op tafel.
Minder vuurwerk, meer veiligheid
Hoewel fans mogelijk minder spektakel te zien krijgen, staat veiligheid voorop. De FIA overweegt ook om op risicoplekken langs circuits speciale behandelingen toe te passen om de kans op brand te minimaliseren. De discussie hierover vond plaats tijdens de vergadering van de Formule 1-commissie op 24 april.
Of de iconische F1-vonken daadwerkelijk verdwijnen, is nog niet besloten. Maar dat de FIA werk wil maken van de brandproblematiek, staat vast.