Een innovatief stijlicoon: de Mercedes-Benz 300 SL

Nieuws 6 maart 2024 3 minuten Jack Iseger
300SL

De Mercedes-Benz 300 SL is misschien wel het meest herkenbaar aan zijn iconische vleugeldeuren. Het verhaal van de sportieve 300 SL kent zijn oorsprong in 1952 en was voor zijn tijd een waar innovatief meesterwerk. De motor met zes cilinders, brandstofinjectie en een ongekend licht frame maakten de 300 SL erg vooruitstrevend voor zijn tijd. 

Geboren uit competitie
Net als bij zoveel bekende sportauto's ligt de oorsprong van de 300 SL bij het circuit. Dit begon allemaal in 1952 bij de W195 series 300 SL, een auto die werd geproduceerd om mee te doen aan de grootste internationale races. De W195 veroverde de eerste en tweede plek bij de 24 uur van Le Mans en kende grote successen bij deelname aan de Mille Miglia en de Carrerra Panamericana.  

De successen die door de 300 SL werden geboekt waren te danken aan twee factoren. Allereerst ontleende de 300 SL zijn vermogen aan een 3 liter zes-in-lijn benzinemotor. Deze motor gebruikte Mercedes ook in andere 300-series sedan en limousine modellen. Wat de zescilinder bij de 300 SL speciaal maakte is dat deze 50 graden naar links helde. Door deze aanpassing paste de motor onder de lange elegante motorkap én werd het zwaartepunt van de auto verlaagd. Dit lagere zwaartepunt kwam uitstekend van pas bij een auto die bij uitstek werd gebouwd om te racen. 

Om het vermogen van de zescilinder tot zijn recht te laten komen was het belangrijk dat de 300 SL zo licht mogelijk was. Mercedes ingenieur Rudolf Uhlenhaut ontwikkelde een frame gemaakt van dunne buizen dat maar 50 kilo woog. Juist dit frame was verantwoordelijk voor het meest iconische kenmerk van de 300 SL: de vleugeldeuren. Het lichte frame bood optimale stijfheid en een ontzettend licht frame maar kende één nadeel: de deuren konden niet worden opgehangen zoals bij reguliere auto's. Door het frame was de instapdrempel van de auto te hoog en hier moest door de ingenieurs van Mercedes iets op worden bedacht. Zij losten dit probleem op met de introductie van opzwaaiende vleugeldeuren.

Productieauto
Door het prachtige design en het sportieve succes van de 300 SL werd in 1954 besloten de auto op de markt te brengen. De oorsprong van dit idee ligt in Amerika, 

"Wat we hier nodig hebben is een geweldige Mercedes-Benz sportwagen,"

zou de Amerikaanse importeur Maximilian Hoffman hebben gezegd. In september 1953 lukte het Hoffman de Raad van Bestuur van Daimler-Benz te overtuigen om een productieversie van de succesvolle 300 SL te gaan bouwen. Slechts vijf maanden later maakte de vernieuwde productieversie van de 300 SL zijn internationale debuut op de New York autoshow. De nieuwe productieversie had iets dat de originele circuit variant miste: brandstofinjectie. Deze overstap van carburateurs naar brandstofinjectie zorgde voor een efficiënter brandstofverbruik en meer vermogen. De nieuwe motor produceerde 215 PK en kon hierdoor in 8 seconden optrekken van 0 naar 100 km/u. Met een maximale snelheid van 250 km/u was de 300 SL de snelste productieauto uit zijn tijd. Ook de productieauto was uitgerust met de iconische vleugeldeuren om de auto zo stabiel en licht mogelijk te houden.

Tijdloos
Tussen 1954 en 1957 produceerde Mercedes-Benz 1.400 300SL Coupés. De auto werd een stijlicoon en fungeerde als symbool van succes voor de aller rijksten van onze planeet. Ongeveer 70 jaar na dato heeft de 300 SL zijn charme verre van verloren. Het innovatieve en stijlvolle karakter van de Duitse racemachine wordt tot op de dag van vandaag door menig autoliefhebber bewonderd. De status van de 300SL werd in 2022 nog eens bevestigd toen er één onder de hamer ging voor meer dan 6 miljoen euro. Dit betrof een Alloy-variant, van dit type SL zijn er maar 29 geproduceerd. De normale variant van de 300 SL is doorgaans ongeveer 1.5 miljoen euro waard. 

Uitgelicht

Meerartikelen

M5
Nieuws

Stationwagen met een racehart: investeer in een BMW M5 E61 Touring

Sommige auto’s lijken bijna te mooi om waar te zijn. De BMW M5 E61 Touring is er zo één: een stationwagen die de ruimte en luxe biedt voor dagelijks gebruik, maar die onderhuids een motor draagt die rechtstreeks uit de racerij lijkt te komen. Het har

24Cars
Video's

Op bezoek bij Tanja Stadnic: de kunstenares achter de Porsche art

Onlangs waren wij op bezoek bij Tanja Stadnic, alom bekend van haar prachtige Porsche kunstwerken die de hele wereld overgaan.  Tanja Stadnic is in de Porsche wereld een aardig begrip aan het worden, met name vanwege haar geweldige schilderijen van P

24cars
Video's

24Cars bij Tanja Stadnic: de 992 Turbo S van Tanja

Onlangs was 24Cars te vinden in het prachtige Twentse landschap op bezoek bij Tanja Stadnic, een kunstenares die veelal portretten maakt van welke Porsche dan ook. Het blijft echter niet bij alleen de kunst, want rijden in een Porsche doet ze zelf oo

jimny
Video's

Op zoek naar een Suzuki Jimny? Paul vertelt over deze mini G-Klasse

De Suzuki Jimny is en vooral was toch wel een hele geliefde auto. Helaas is deze niet meer nieuw verkrijgbaar in Nederland.  De Suzuki Jimny heeft namelijk van 2022 tot 2024 alleen nog maar grijs kenteken geleverd, omdat er een forse bpm op zit. Met

Bertone
Video's

De Bertone GB110: exclusieve hypercar van maar liefst €1,8 miljoen

Een uniek exemplaar is nu te aanschouwen bij Louwman Exclusive. De Bertone GB110. Een Italiaanse Hypercar waarvan er slechts 33 exemplaren zijn gemaakt met een prijskaartje van €1,8 miljoen. En dat is nog zonder de BTW en BPM.  Bertone gaat natuurlij

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

capri
Video's

De verboden V8: hoe deze Ford Capri Perana te snel werd voor zijn eigen klasse

Een Ford Capri zoals je hem zelden ziet: omgebouwd tot volwaardige rallyauto met een brullende V8 onder de motorkap. De Perana-variant uit Zuid-Afrika was zó succesvol dat hij na één seizoen werd uitgesloten van competitie. Een opvallende verschijnin

Meerartikelen

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe én een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale