Lamborghini neemt afscheid van de V10 met speciale STJ uitvoering
Het einde van de Lamborghini Huracán, en daardoor ook de V10, is aangebroken. De supercar is twintigduizend keer verkocht in 10 jaar tijd, en krijgt nog één laatste speciale uitvoering, de Huracán STJ. De STJ is gebaseerd op de achterwielaangedreven STO, maar krijgt natuurlijk wat extra's.
Mocht je interesse hebben in de STJ dan moeten we je misschien teleurstellen. De limited edition supercar komt namelijk in een beperkte oplage. Tien stuks om precies te zijn.
De STJ heeft kleine aanpassingen gehad. Zo is de bodykit aangepast met een agressievere voorbumper inclusief een extra voorsplitter met canards en de achtervleugel is 3 graden steiler afgesteld voor 10 procent meer downforce.
Niet alleen het uiterlijk is veranderd bij de STJ. De ondertussen tien jaar oude auto heeft onderhuids ook enige aanpassingen meegekregen. Zo is er een setje race-schokdempers gemonteerd en hebben de 20 inch velgen nieuwe Bridgestone Potenza banden gekregen. Ook hebben de velgen een centrale wielmoer gekregen zodat je pitstops in F1-tempo kan doen.
Motorisch is de V10 wat het was. De 5,2-liter grote tien-cilinder levert net als in de eerdere versies 640 pk en 565 Nm. Wel zou de auto op het Nardo-circuit ruim een seconde sneller zijn dan de STO. Het vermogen wordt naar de achterwielen geslingerd en het schakelen gebeurt met een automaat met dubbele koppeling.
Een week geleden hebben we al geschreven over het afscheid van de Audi R8, die de V10 deelt met de Italiaanse supercar. Nu is dan ook de Huracán aan de beurt en komen we langzaam in een tijdperk waar V10's tot de geschiedenis behoren. Naar verluid komt de opvolger van de Huracán met een V8 in combinatie met accupakket.