Dit is waarom Mercedes stopt met de range-extender in EQS
Mercedes heeft de afgelopen tijd getest met een hybride EQS. Het Duitse merk zou een aantal prototypes hebben gebouwd van een elektrisch model met range-extender. In dit geval zou de brandstofmotor geen vermogen sturen naar de wielen, maar helpen de accu op te laden. Toch heeft Mercedes hier de stekker uit getrokken.
De verbrandingsmotor waar Mercedes gebruik van maakt is een pittige 1,0-liter tweecilinder turbomotor. Precies de helft van de 2,0 viercilinder die Mercedes gebruikt in de rest van hun assortiment. In dit geval zou de benzinemotor in de neus van de auto zijn geplaatst, samen met de uitlaat. De elektromotor is gemonteerd op de achteras en deze zorgt voor een respectabele 272 pk. De batterij is uiteraard in de vloer weggewerkt. Het precieze rijbereik van de hybrid is niet bekend, maar deze zou naar verluid wel groter zijn dan dat van de EQS 450+, die een goede 800 kilometer op een lading kan afleggen.
Deze 800 kilometer is natuurlijk al vrij ver, maar mocht de EQS dit verbeteren dan is dat zeker een prestatie om trots op te zijn. Helaas is Mercedes toch gestopt met het gebruik van range-extenders. Het schijnt dat de range-extender vrij hoge productiekosten met zich meebrengt, en daarnaast ook nog te weinig verkocht gaat worden. Wat er dan gebeurt is dat je een vrij dure auto produceert die niet verkoopt, en dat kost natuurlijk geld. Mercedes is het vertrouwen in de range-extender duidelijk kwijt en gaat zich verder focussen op de elektrische lijn, en de hogere actieradius daarvan.