Nieuwe Formule E-auto is sneller dan een Formule 1-auto
De zogenaamde Gen3 Evo staat klaar om volgend seizoen de Formule E-circuits te betreden. De Gen3 Evo is uitgerust met een reeks opmerkelijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger.
Opvallend is dat de nieuwe Gen3 Evo 100 km/u bereikt in slechts 1,82 seconden, terwijl een Formule 1-auto daar ongeveer 2,4 seconden voor nodig heeft. Het is belangrijk op te merken dat deze vergelijking enigszins scheef is. Dit komt door de verschillende focus van de twee raceklassen: een Formule 1-auto is geoptimaliseerd voor hoge bochtsnelheden terwijl een Formule E-auto snel moet kunnen accelereren uit langzame bochten en scherpe bochten moet kunnen maken.
De specificaties van de nieuwe Formule E-auto zijn indrukwekkend. Hij wordt aangedreven door een elektromotor die maar liefst 476 pk levert aan alle wielen. Hoewel de topsnelheid op 320 km/u ligt, is het onwaarschijnlijk dat deze snelheid wordt gehaald gezien de bochtige aard van de circuits waarop de auto's racen. Met een gewicht van 859 kilogram is de Gen3 Evo ruim 60 kilogram zwaarder dan het minimumgewicht van een Formule 1-auto. Vergeleken met de huidige FE-auto's zouden de nieuwe modellen naar verwachting 2 seconden sneller zijn per rondje op een circuit zoals dat van Monaco.
Een nieuwe functie voor komend seizoen is de mogelijkheid voor de auto om tijdens de race een laadstop te maken. Tijdens deze stop kan de auto worden geladen met 600 kW, wat resulteert in een laadstop van dertig seconden voor extra energie. De Formule E verwacht dat coureurs bijna de helft van de benodigde energie voor een race kunnen terugwinnen tijdens het remmen. Bovendien is de nieuwe aerodynamische carrosserie ontworpen om meer grip te bieden, geholpen door duurzamere Hankook-banden die zowel in natte als droge omstandigheden worden gebruikt.
De Formule E is trots op de duurzaamheid van de nieuwe auto. De Gen3 Evo wordt aangeprezen als 'de eerste klimaatneutrale raceauto ter wereld in de eerste klimaatneutrale raceklasse'. Voor de productie van de auto worden gerecyclede materialen zoals koolstofvezel en vlas gebruikt voor het chassis. Er wordt ook nagedacht over het recyclen van de batterijen van de raceauto's.