Ferrari test nieuwe versies spatschermen met Formule 1-auto
Ferrari heeft op het Fiorano-testcircuit twee opvallende nieuwe versies van de experimentele spatschermen van de FIA getest met een Formule 1-auto uit 2022. Achter het stuur zat Arthur Leclerc, de jongere broer van Charles Leclerc en lid van de Ferrari Driver Academy, om de spatschermen te evalueren.
Het project, officieel het ‘Wet Weather Package’ (WWP) genoemd, is ontworpen als een kit die op de F1-auto’s kan worden gemonteerd om te rijden in natte omstandigheden waarbij het zicht anders onvoldoende zou zijn. Dit initiatief is ontstaan om een herhaling van de 2021 Belgian Grand Prix te voorkomen. Hoewel deze versie van het WWP nog niet definitief is, markeert het een belangrijke stap in het verzamelen van gegevens en het correleren van het off-track simulatiewerk.
Nikolas Tombazis, technisch directeur van de FIA, verklaarde: "De geteste geometrieën zijn nog geen definitieve oplossingen, maar deze test zal helpen beoordelen of de simulaties de ingewikkelde fysica van een F1-auto onder natte omstandigheden accuraat weergeven."
De tweede versie van het WWP omvat de wielen en zal cruciaal zijn voor het bepalen van de richting van de voortdurende inspanningen van de FIA om een effectief pakket te ontwikkelen. De belangrijkste vraag die moet worden beantwoord voordat het WWP in de reglementen kan worden opgenomen, is of het bedekken van de wielen het opspattende water voldoende kan verminderen. Het doel is om de spray met ongeveer de helft te verminderen, maar een aanzienlijk deel van de spray komt onder de auto vandaan en wordt door de diffuser omhoog geworpen.
Als de tests succesvol blijken, is de introductie van een officieel Wet Weather Package gepland voor 2025. Als de tests niet slagen, zal de introductie waarschijnlijk worden uitgesteld tot 2026. In dat geval zal een volledig nieuwe variant moeten worden ontwikkeld voor de volgende generatie auto's die in 2026 wordt geïntroduceerd.