General Motors gaat asociaal rijgedrag stoppen
General Motors, het moederbedrijf van onder andere Chevrolet en Cadillac, werkt aan een baanbrekend systeem om bumperklevers en andere wegmisbruikers aan te pakken. Met behulp van geavanceerde sensoren en slimme technologieën beoordeelt dit systeem het mentale welzijn van de bestuurder van een voertuig en neemt het gepaste tegenmaatregelen als dat nodig is.
Sinds november 2022 werkt het bedrijf aan dit systeem en heeft deze maand een patent ingediend bij het United States Patent and Trademark Office.
Het systeem maakt gebruik van sensoren die verschillende delen van het rijgedrag in de gaten houden. Dit systeem kijkt vooral naar zaken zoals het aantal stops en starts, de remkracht, de acceleratie, de snelheid waarmee bochten worden genomen, het gebruik van de toeter en of de bestuurder zich wel houdt aan de verkeersborden. Ook houdt het systeem in de gaten of er sprake is van bumperkleven en hoe stevig het stuur wordt vastgehouden. Het systeem let dus op asociaal rijgedrag van de bestuurder.
Deze factoren helpen het systeem om het stressniveau van de bestuurder te bepalen. Als het systeem detecteert dat de stress te hoog is, probeert de auto eerst de bestuurder te kalmeren. Dit kan bijvoorbeeld door de bestuurder te vragen om ademhalingsoefeningen te doen, een vriend of familielid te bellen of zelfs professionele hulp te zoeken. In het laatste geval kan de auto zelfs een professionele adviseur bellen om de bestuurder te helpen.
Wanneer het systeem een te hoog stressniveau blijft detecteren, neemt het de controle van de auto over. De auto kan dan automatisch een of meerdere rijfuncties overnemen, zoals het bedienen van de pedalen. Dit kan nodig zijn als de bestuurder te lang te hard rijdt, maar kan ook betekenen dat de auto gedwongen autonoom moet rijden. General Motors heeft al ervaring met autonoom rijden dankzij functies zoals Super Cruise.