De nieuwe Mercedes E53 AMG: een PHEV met 612 pk

Helaas geen roffelende V8 met typerend AMG geluid, maar een 6-cilinder plug in hybride voor de eerste instap AMG versie van de nieuwe Mercedes E-klasse. Zijn voorganger E53 AMG was ook uitgerust met een 3.0 6-cilinder in lijn motor maar zonder plug-in hybride elektromotor en 'slechts' 435 pk.
Nog geen 11 maanden na introductie van de nieuwe Mercedes E-klasse presenteert het Duitse premium merk de eerste AMG versie. De E-klasse AMG E53 Hybrid 4Matic+ is de opvolger van de E53 AMG en behaalt met 612pk bijna het vermogen van de V8 topversie E63S AMG. De E53 is uitgerust met een 6-cilinder plug-in hybride motor.
De nieuwe E 53 is een opvallende toevoeging aan de Mercedes-AMG lijn als de eerste plug-in hybride E-Klasse met het prestigieuze AMG-logo. Deze auto combineert indrukwekkende kracht met innovatieve hybridetechnologie, waarbij een 3,0-liter zescilinder-in-lijn turbo motor en een elektrische motor samenkomen voor een totaalvermogen van 585 pk en 750 Nm koppel. Bijzonder is de Race Start-functie, die tijdelijk het vermogen opvoert tot 612 pk. Deze specificaties benaderen de kracht van de voorgaande AMG E 63 S. De zescilindermotor, reeds bekend van andere AMG-modellen, is versterkt met updates zoals een nieuwe twin-scroll turbocompressor en extra koeling, resulterend in 449 pk en 560 Nm koppel. De elektrische motor, geïntegreerd in de 9-versnellingsbak, voegt daar 163 pk en 480 Nm aan toe.
Ondanks de verwachte zware massa, blijven de rijprestaties indrukwekkend met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden. De auto biedt ook een puur elektrische rijmodus met snelheden tot 120 km/u, ondersteund door een 400-volt batterij met een capaciteit van 28,6 kWh, wat een elektrische actieradius van 56 tot 63 mijl mogelijk maakt. Laden kan via een standaard 11 kW lader of een optionele 60 kW snellader, die de batterij in circa 20 minuten van 10% naar 80% kan opladen.
De sedan versie.
De station versie.
Voor de rijdynamiek heeft AMG de carrosserie verstevigd en diverse aanpassingen doorgevoerd, waaronder vierwielaandrijving, een adaptief sportonderstel, en verbeterde remmen. Het design van de E 53 valt op met de Panamericana-grille, verbrede voorspatborden, unieke schorten en een diffuser met vier uitlaatsierstukken. Binnenin onderscheidt de E 53 zich met exclusieve grijze essenhouten bekleding en de mogelijkheid tot het MBUX Superscreen met extra AMG-specifieke functies.
Bij de lancering wordt de E 53 aangeboden met een "Edition 1"-pakket vol extra's en visuele verfijningen. Nederlandse prijzen zijn nog onbekend, in Duitsland kost de 'kleine AMG' minimaal € 100.000,- dat is echter zonder onze Nederlandse bpm belasting.