Robert Doornbos: "Na 2026 kun je beter weg bij Red Bull"

Vanaf 2026 worden de Formule 1-reglementen drastisch veranderd, wat grote impact heeft op de teams en de manier waarop races worden gereden. Met lichtere, kleinere auto's en nieuwe hybride systemen staan de teams voor een enorme uitdaging.
Vanaf 2026 zullen de Formule 1-auto's lichter, smaller en korter worden. Daarnaast zullen ze minder downforce en drag hebben, ook zal het gebruik van DRS verdwijnen. In plaats daarvan komt er actieve aerodynamica. Een andere belangrijke wijziging is de verdwijning van het MGU-H systeem, dat deel uitmaakt van het huidige hybride systeem. De energie van de remmen blijft wel behouden in de nieuwe auto's.
De nieuwe hybride aandrijving zal zijn kracht voor 50% ontlenen aan de verbrandingsmotor en voor 50% aan het nieuwe hybride systeem. Dit betekent dat de batterij een veel grotere rol zal gaan spelen in de krachtvoorziening van de auto. Dit vergt ook een aanpassing in de rijstijl van de coureurs, aangezien het koppel van de batterij anders is dan dat van de verbrandingsmotor.
Het wegvallen van DRS betekent dat coureurs meer afhankelijk zullen zijn van hun rijvaardigheid en strategie om in te halen. Daarnaast maken de beweegbare voor- en achtervleugels de auto's aerodynamischer, wat invloed heeft op de snelheid en stabiliteit tijdens de race.
Eén van de grootste zorgen onder de teams is dat de nieuwe motoren mogelijk niet krachtig genoeg zullen zijn. Momenteel leveren de auto's ongeveer 1000 pk, waarvan 80% uit de verbrandingsmotor komt en 20% uit de batterij. In 2026 zal de verhouding veranderen en zal er 300% meer kracht uit de batterij komen. Dit vraagt om aanzienlijke aanpassingen aan de auto's en zal de innovatieve capaciteiten van de teams op de proef stellen.
Volgens voormalig Formule 1-coureur Robert Doornbos is het vanaf 2026 waarschijnlijk niet verstandig om bij Red Bull te zitten. Hij stelt dat andere fabrikanten met de nieuwe reglementen een grotere kans hebben om succesvol te zijn. Teams zoals Ferrari en Mercedes, die aanzienlijke middelen en technische expertise hebben, zullen volgens Doornbos een voordeel hebben op Red Bull.
Doornbos vermoedt dat Ferrari, met hun rijke geschiedenis en middelen, een sterke kandidaat zal zijn. Er gaan zelfs geruchten dat legendarisch technicus Adrian Newey een contract zal tekenen bij Ferrari. Ook Mercedes, met hun ervaring en succes met hybride motoren, wordt als een sterke speler gezien.
Kortom, in 2026 wordt het belangrijker dan ooit om bij een fabrikantenteam te zitten dat in staat is om de nieuwe technische uitdagingen aan te gaan en te overwinnen. Teams met diepe zakken en innovatieve capaciteiten zullen de beste kans hebben om kampioen te worden onder de nieuwe reglementen.