Terug naar de toekomst: de Delorean DMC-12 als elektrische bolide
De Delorean DMC-12 wordt vaak in één adem genoemd met zijn iconische optreden in de bekende films van Back to the future. Wat echt opvalt is de ingenieuze ombouw naar een elektrische auto, verzorgd door Electrogenic. Deze transformatie is verrassend eenvoudig en behoudt veel van de originele kenmerken van de auto. Alvast een kleine spoiler, hij levert geen 1.21 gigawatt.
Electrogenic, bekend van eerdere projecten met onder andere een oude Rolls-Royce Phantom en elektrische Porsche 911, heeft een plug-and-play ombouwpakket ontwikkeld voor de Delorean DMC-12. Het bedrijf zorgt ervoor dat de benzine- en elektromotor eenvoudig te wisselen zijn zonder ingrijpende aanpassingen aan de auto. Dit betekent dat er geen gaten worden geboord en de originele onderdelen grotendeels behouden blijven.
Om ruimte te maken voor de 43-kWh accu wordt de benzinetank in de frunk verwijderd. Een ander deel van de batterij wordt boven de motor in de kofferbak geplaatst, en dit geeft toch wel wat Back to the future vibes. Het systeem is zo ontworpen dat energie die vrijkomt bij het remmen, terug naar de batterij wordt gestuurd. De bestuurder kan zelf instellen hoe sterk de regeneratieve remmen werken. Met een volle accu heeft de elektrische Delorean een actieradius van ongeveer 240 kilometer. Bovendien is er een stopcontact ingebouwd, handig voor het opladen van je telefoon.
De elektrische aandrijving van de Delorean DMC-12 levert 218 pk en 310 Nm koppel. Dit maakt de auto aanzienlijk sneller dan zijn benzineversie. Daar moeten we nog even aan toevoegen dat de elektromotor de betrouwbaarheid van de Delorean ook aanzienlijk verhoogt. Waar de originele V6 meer dan tien seconden nodig had om van 0 naar 100 km/u te sprinten, doet de elektrische versie dit in minder dan vijf seconden. Zowel handgeschakelde als automatische Deloreans kunnen worden omgebouwd, en het totale gewicht van de auto neemt slechts met 40 kilo toe.
Het plug-and-play ombouwpakket van Electrogenic kost ongeveer 75.000 euro, exclusief belastingen. Hoewel dit een flinke investering is, biedt het een unieke kans om een stukje autogeschiedenis te combineren met moderne technologie.