Snelheidsbegrenzer uitschakelen in een handomdraai met deze tips
Sinds gisteren moeten alle nieuwe auto's verplicht uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer. Deze begint meestal al te piepen wanneer je één kilometer per uur te hard rijdt. Dit systeem heeft echter moeite om altijd de juiste maximumsnelheid te herkennen.
De meningen over het ISA-systeem (Intelligent Speed Assistance) zijn al jaren verdeeld. De ACEA, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten, heeft sinds 2018 geprobeerd het systeem tegen te houden. Ze maken zich zorgen over verkeersborden die niet altijd goed leesbaar zijn voor de auto, wat leidt tot foutieve snelheidsherkenning. Dit kan irritatie veroorzaken bij bestuurders. Volgens de EU is er een foutmarge van vijf procent bij het lezen van verkeersborden.
Hoewel het systeem kan worden uitgeschakeld, staat het weer aan zodra je de auto opnieuw start. De ACEA vreest dat de Europese overheid in de toekomst zal besluiten dat het systeem niet meer uitgeschakeld kan worden. Automobilisten vinden het systeem vaak vervelend omdat het niet altijd de juiste maximumsnelheid herkent en al begint te piepen bij een kleine overschrijding van de snelheid.
Bijvoorbeeld, rijden met 51 km/u in plaats van 50 km/u zorgt ervoor dat het systeem een alarm laat afgaan. Dit maakt het systeem zo irritant dat veel automobilisten ervoor kiezen het uit te schakelen. De Europese Commissie erkent de irritatie, maar het probleem blijft bestaan. Om het systeem uit te schakelen, moeten bestuurders vaak diep in de menu's van hun auto graven. Dit kan de verkeersveiligheid niet bevorderen omdat het bestuurders afleidt.
Veel automerken hebben nu programmeerbare sneltoetsen of handige knoppencombinaties ingebouwd waarmee de snelheidsbegrenzer snel kan worden uitgeschakeld. Dit kan nuttig zijn in situaties zoals in de binnenstad, waar bestuurders zich volledig moeten concentreren zonder afgeleid te worden door een piepend alarm.
Wil je weten hoe je jouw snelheidsbegrenzer uitschakelt, klik dan hier.