Duitse autodealers staan huiverig tegenover tweedehands elektrische auto's
In Duitsland zien autodealers af van het inruilen van gebruikte elektrische voertuigen. Ruim 68 procent van de dealers weigert deze auto's aan te nemen, waarbij meer dan de helft aangeeft dat deze voertuigen momenteel praktisch onverkoopbaar zijn.
Duitse autodealers hebben te maken met forse uitdagingen bij de verkoop van gebruikte elektrische auto's. Veel dealers moeten aanzienlijke kortingen bieden om van hun voorraad af te komen. Volgens het Duitse opinieblad Focus geven dealers gemiddeld 27 procent korting op de oorspronkelijk geplande verkoopprijs. Uit een recente enquête bleek dat 80,2 procent van de dealers verlies lijdt bij de verkoop van deze voertuigen, met 61,1 procent die zelfs melding maakt van aanzienlijke verliezen.
Een test uitgevoerd door de ADAC, vergelijkbaar met de Nederlandse ANWB, bevestigde deze trend. Drie voertuigmodellen werden op verschillende inkoopplatforms aangeboden, zoals de Duitse versie van Wijkopenautos.nl. Terwijl benzine- en dieselauto's boven de geschatte prijs werden verkocht, kregen elektrische auto's vaak geen bod of werden ze ver onder de geschatte waarde aangeboden.
Hoewel de situatie in Duitsland niet direct vergelijkbaar is met Nederland, wordt duidelijk dat de elektrische auto in heel Europa onder druk staat. In veel landen worden fiscale voordelen teruggedraaid, wat de aantrekkelijkheid van elektrische voertuigen vermindert. Autofabrikanten heroverwegen hun investeringen in elektrische modellen en richten hun middelen soms zelfs op de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren, omdat de consument nog niet massaal overstapt op elektrisch rijden.
In Nederland lijken de vooruitzichten voor elektrische auto's positiever. Volgens Paul de Waal van Bovag doen zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto's het beter dan hun verbrandingsmotor tegenhangers. Ondanks de groei van het aanbod, blijft de vraag naar elektrische voertuigen sterk. De Nederlandse markt toont serieuze plussen in de verkoop van elektrische auto's, waarbij 80 procent van de gebruikte EV's in Nederland blijft.
Desondanks zijn er in Duitsland nog steeds enkele elektrische modellen die populair blijven, vooral die niet ouder zijn dan een jaar. Philipp Seidel, auto-expert bij Arthur D. Little, wijst op de snelle technologische ontwikkelingen als oorzaak van de geringe populariteit van oudere modellen. Hij merkt op dat de restwaarde van elektrische auto's een normale cyclus volgt, beïnvloed door factoren zoals overcapaciteit en de vraag naar nieuwe voertuigen.
Experts maken zich echter zorgen over de geringe interesse in elektrische auto's. ING liet eerder deze maand weten dat de Nederlandse doelstelling om in 2030 uitsluitend nieuwe elektrische auto's te verkopen zonder aanvullend beleid onhaalbaar is. De Europese Rekenkamer heeft zelfs twijfels over de haalbaarheid van de deadline van 2035, waarbij betaalbare elektrische auto's en een voldoende laadinfrastructuur cruciale factoren zijn.
De dalende interesse in elektrische voertuigen heeft ook gevolgen voor autobedrijven. Autodealers hebben moeite om gebruikte elektrische auto's van de hand te doen, wat ook voor autofabrikanten problematisch is. Dit kan leiden tot een afname in de verkoop van nieuwe auto's, aangezien consumenten langer blijven rijden met hun oude modellen.
Om de verkoop van gebruikte elektrische auto's te ondersteunen, hebben sommige fabrikanten initiatieven gelanceerd. BMW is begonnen met trainingsprogramma's voor hun dealers, met een focus op de verkoop van gebruikte elektrische voertuigen. Mercedes biedt op geselecteerde modellen een garantie van vijf jaar om het vertrouwen van de consument te vergroten.
Ondanks de huidige uitdagingen blijven experts optimistisch over de toekomst van elektrische mobiliteit. Seidel gelooft dat gebruikte elektrische auto's op lange termijn niet tot elektrisch afval zullen verworden, omdat de waarde van kerncomponenten zoals de batterij blijft stijgen. De markt voor elektrische voertuigen zal naar verwachting door verschillende fasen gaan, waarbij zowel de technologie als de markt zich blijven ontwikkelen.