China stapt naar WTO vanwege importtarieven op elektrische auto's door EU
China heeft bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een klacht ingediend tegen de Europese Unie vanwege de verhoogde importtarieven op elektrische auto's die in China worden geproduceerd. Volgens Beijing schenden de maatregelen de WTO-regels en ondermijnen ze de wereldwijde inspanningen tegen klimaatverandering.
Sinds 5 juli zijn de importtarieven voor in China gebouwde elektrische auto's in de Europese Unie verhoogd, wat kan oplopen tot 38 procent. Deze maatregel is door de Europese Commissie ingevoerd om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, omdat Chinese fabrikanten volgens de EU profiteren van subsidies van de Chinese overheid. De EU concludeerde na onderzoek dat deze subsidies leiden tot een "dreiging van materiële schade" voor Europese autofabrikanten, door onder andere goedkope leningen, goedkope grond en directe verkoopstimulansen.
China stelt echter dat de EU geen feitelijke en juridische basis heeft voor de hogere heffingen en dat deze maatregelen in strijd zijn met de regels van de WTO. Daarnaast beweert China dat de importtarieven de mondiale samenwerking op het gebied van klimaatverandering ernstig schaden. Beijing dringt er bij de Europese Unie op aan om de 'verkeerde praktijken' onmiddellijk te corrigeren om de handelssamenwerking tussen China en de EU te behouden. Chinese autofabrikanten overwegen ondertussen om productiefaciliteiten in Europa te openen om de hoge importheffingen te ontlopen.