Einde van een tijdperk: Volkswagen Golf diesel maakt plaats voor hybride

Volkswagen heeft besloten de dieselmotor in de Golf te vervangen door een nieuwe hybride-aandrijflijn, zo meldt de Franse website L’argus. Deze beslissing betekent het einde van de Golf Diesel, een model dat jarenlang populair was vanwege zijn efficiëntie en betrouwbaarheid. De nieuwe hybride-aandrijflijn, die geen stekker nodig heeft om op te laden, is ontwikkeld om te concurreren met modellen zoals de Toyota Corolla, die al jarenlang succesvol is met vergelijkbare technologie.
De nieuwe hybride-aandrijflijn, die geen stekker nodig heeft om op te laden, is ontwikkeld om te concurreren met modellen zoals de Toyota Corolla, die al jarenlang succesvol is met vergelijkbare technologie. Deze aandrijving biedt de voordelen van een zuiniger verbruik en minder uitstoot, waardoor het een aantrekkelijk alternatief is voor de traditionele diesel.
De Golf Diesel heeft een rijke geschiedenis, beginnend in 1978 met de introductie van de Golf I Diesel, die het segment van compacte diesels wereldwijd op de kaart zette. Vooral met de komst van de direct ingespoten TDI-motoren in de derde generatie Golf nam de populariteit van het model een enorme vlucht. Echter, door de negatieve gevolgen van het Dieselgate-schandaal en de toenemende druk om voertuigen te elektrificeren, zag Volkswagen zich genoodzaakt om de dieselmotor te vervangen.
De nieuwe hybride-aandrijflijn in de Volkswagen Golf zal naar verwachting bijdragen aan de verlenging van de levensduur van de huidige Golf 8, die al vijf jaar op de markt is. Met deze stap wil Volkswagen inspelen op de strengere emissienormen in Europa en de steeds trager verlopende elektrificatie van de markt. Hoewel de verkoop van volledig elektrische voertuigen stagneert, blijft de vraag naar hybride modellen toenemen, vooral in landen zoals Italië, Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland.
Naast de hybride-aandrijflijn blijft de Volkswagen Golf voorlopig nog in productie, met de verwachting dat het model tot 2035 meegaat. Voor die tijd zullen er nieuwe motoren worden geïntroduceerd, waarmee de Golf een decennium langer relevant blijft in het compacte segment. Ondertussen kunnen ondernemers nog steeds dieselmotoren vinden in bedrijfsvoertuigen zoals de VW Transporter en Crafter, al zullen deze in de toekomst ook duurder worden door de wegvallende BPM-korting.