Brandstofprijs in 2027 omhoog door ETS-2
In 2027 treedt ETS-2 in werking, het Europese emissiehandelssysteem dat brandstofleveranciers verplicht CO2-rechten te kopen. Dit moet de uitstoot van het wegvervoer verminderen, maar belangenorganisaties zoals ANWB en BOVAG waarschuwen dat de opbrengsten niet gebruikt mogen worden om begrotingsgaten te dichten.
Vanaf 2027 wordt ETS-2, het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport, geïntroduceerd. Dit houdt in dat brandstofleveranciers CO2-rechten moeten kopen om de uitstoot van het wegvervoer te beperken, wat resulteert in een verwachte brandstofprijsstijging van 11 tot 13 cent per liter. De opbrengsten van dit systeem, zo’n 1 tot 1,5 miljard euro per jaar, zullen grotendeels in de Nederlandse schatkist vloeien.
Verschillende belangenorganisaties, waaronder ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA, maken zich zorgen over het kabinetsplan om deze opbrengsten te gebruiken voor het dichten van begrotingsgaten. Dit druist volgens hen in tegen de bedoeling van ETS-2. Zij roepen de overheid op om de gelden te investeren in schone mobiliteit, zoals het stimuleren van elektrisch rijden en het verbeteren van laadinfrastructuur. Daarnaast pleiten de organisaties voor maatregelen die ook toegankelijk zijn voor mensen met lagere inkomens, die via hogere brandstofprijzen ook bijdragen aan deze heffing.
"Het geld is bedoeld om mobiliteit te verduurzamen, niet om gaten in de begroting te dichten," aldus de belangenorganisaties. Ze roepen de politiek op om in actie te komen en te zorgen voor een goede besteding van de ETS-2-opbrengsten. Dit begint volgens hen met een debat in de Tweede Kamer over de juiste toewijzing van deze middelen.