Vertraging invoering zero-emissiezones: problemen stapelen zich op
De geplande invoering van zero-emissiezones in veertien Nederlandse steden per 1 januari 2025 loopt vertraging op door een gebrek aan ondersteuning vanuit het Rijk. Gemeenten moeten bedrijven die op fossiele brandstoffen rijden weren uit hun binnensteden, maar obstakels zoals ontbrekende verkeersborden en een landelijk ondernemersloket zorgen voor problemen.
In ongeveer dertig grote steden in Nederland wordt gewerkt aan de invoering van zero-emissiezones, waar bestelbusjes en vrachtwagens die op fossiele brandstoffen rijden geleidelijk zullen worden geweerd. Vanaf 2025 moeten in veertien gemeenten de eerste zero-emissiezones van kracht worden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Gemeenten worden geconfronteerd met verschillende obstakels, zoals ontbrekende verkeersborden en een ondernemersloket dat niet op tijd is opgezet. Dit komt mede door de trage besluitvorming in Den Haag.
De invoering van deze uitstootvrije zones is een belangrijk onderdeel van het Schone Lucht Akkoord, dat vier jaar geleden werd gesloten tussen het Rijk, provincies en gemeenten. Het doel is om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Toch lijkt het nieuwe kabinet de invoering van de zero-emissiezones te willen vertragen, zoals aangekondigd in het hoofdlijnenakkoord.
Gemeenten zoals Amsterdam en Eindhoven stuiten op praktische problemen. Zo is het landelijk ondernemersloket, dat ondernemers moet helpen met vrijstellingsaanvragen, niet tijdig gereed. De RDW zou het loket in juli hebben geopend, maar dit is niet gebeurd. Hierdoor moesten steden als Amsterdam zelf een tijdelijk loket opzetten om de aanvragen te verwerken.
Daarnaast kampen gemeenten met een tekort aan eenduidige verkeersborden. De benodigde bebording om zero-emissiezones duidelijk aan te geven is nog niet vastgesteld door het Rijk, wat zorgt voor verwarring. In sommige steden, zoals Amsterdam, overlappen bestaande milieuzones met de geplande zero-emissiezones, wat tot tegenstrijdige verkeersborden kan leiden.
Hoewel de invoering van zero-emissiezones vertraging oploopt, blijven gemeenten pleiten voor snelle besluitvorming en uitvoering van de maatregelen. De Haagse wethouder Robert Barker benadrukt dat de luchtkwaliteit in grote steden dringend verbetering nodig heeft en roept het Rijk op om de gemaakte afspraken na te komen. De onzekerheid rond de invoering zorgt echter voor toenemende kritiek, vooral vanuit ondernemers die moeten investeren in elektrische voertuigen en worstelen met de hoge kosten.
Ondanks de uitdagingen blijft de invoering van zero-emissiezones een belangrijke stap in de strijd tegen luchtvervuiling en CO2-uitstoot. De vraag blijft echter of de overheid op tijd de benodigde steun zal bieden om de geplande invoeringsdatum van 1 januari 2025 te halen.