Italië noemt Europese ban op verbrandingsmotoren 'absurd' en eist herziening in 2025
De Italiaanse regering wil de geplande evaluatie van het Europese verbod op verbrandingsmotoren, dat in 2035 moet ingaan, vervroegen. Energieminister Gilberto Pichetto Fratin noemt het verbod "absurd" en wil de evaluatie al begin 2025 laten plaatsvinden, in plaats van te wachten tot 2026. Volgens Italië is een snellere herziening noodzakelijk om de Europese auto-industrie te beschermen.
De Italiaanse regering, onder leiding van Giorgia Meloni, heeft zich herhaaldelijk uitgesproken tegen de plannen van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden. Energieminister Gilberto Pichetto Fratin en minister van Industrie Adolfo Urso benadrukten dit afgelopen weekend tijdens een businessforum in Italië. Fratin noemde de plannen van de EU "absurd" en gebaseerd op een "gefaalde ideologische visie". Volgens hem is het verbod niet langer houdbaar vanwege tegenvallende verkoopcijfers van elektrische voertuigen (EV’s) en de verzwakte positie van de Europese auto-industrie.
Urso sloot zich bij deze kritiek aan en pleitte ervoor de evaluatie, die voor 2026 gepland stond, naar voren te halen. Hij wil dat de Europese Commissie begin 2025 al een herziening van de plannen uitvoert, zodat de industrie snel duidelijkheid krijgt. Dit zou volgens Urso belangrijk zijn om te voorkomen dat de Duitse en Europese auto-industrie verder in moeilijkheden raakt.
Italië is niet tegen de ontwikkeling van elektrische voertuigen, maar vindt dat EV’s slechts een onderdeel moeten zijn van een bredere mix van technologieën. De Italiaanse regering gelooft in technologieneutrale oplossingen en pleit ervoor dat lidstaten meer vrijheid krijgen om hun eigen aanpak te kiezen om de klimaatdoelen te behalen.
De zorgen van Italië komen op een moment dat verschillende grote Europese automerken, zoals Volkswagen en Stellantis, geconfronteerd worden met dalende verkopen en hoge kosten voor de omschakeling naar elektrische voertuigen. In Duitsland overweegt Volkswagen zelfs fabrieken te sluiten en banen te schrappen om de kosten te verlagen. Ook Renault's CEO Luca de Meo waarschuwde recent dat Europese autofabrikanten hoge boetes kunnen krijgen als zij niet in staat zijn te voldoen aan de ambitieuze klimaatdoelen van de EU, mede door een afname in de vraag naar elektrische auto's.
Het is nog onduidelijk of de EU zal ingaan op het verzoek van Italië om de evaluatie van de 2035-plannen te vervroegen, maar de druk op Brussel om een meer pragmatische benadering te kiezen neemt toe.
Bronnen: Reuters en Bloomberg