Maarten Steinbuch: "Elektrische auto's zijn de sleutel tot een duurzame toekomst"

Interviews  17 september 2024 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
Shutterstock

In een exclusief interview met 24Cars vertelt Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, over zijn visie op de toekomst van elektrische auto's en de veranderingen die we de komende jaren kunnen verwachten. Steinbuch, zelf een fervent EV-rijder en deskundige op het gebied van elektrische mobiliteit, legt uit waarom elektrische auto's de toekomst zijn, wat de grootste uitdagingen en kansen zijn, en hoe de technologie zich razendsnel ontwikkelt. “We hebben één generatie om de wereld te redden,” zegt Steinbuch. Een gesprek vol optimisme en visie over de toekomst van onze mobiliteit.

Slimmer en schoner
Volgens Steinbuch zijn de twee belangrijkste trends in de ontwikkeling van auto's dat ze zowel "schoner" als "slimmer" worden. Hij noemt de auto van de toekomst niet langer een simpel vervoersmiddel, maar een "high-tech systeem" vol sensoren, software, elektronica en mechanica. “De auto is al lang niet meer alleen werktuigbouwkunde,” aldus Steinbuch. Hij verwijst naar de wet van Moore, die stelt dat de rekenkracht van computerchips elke anderhalf jaar verdubbelt. Hetzelfde geldt voor sensoren, die steeds goedkoper worden. Daardoor verwacht Steinbuch dat over 10 à 15 jaar bijna alle auto's "vol zullen zitten met sensoren, camera’s, LIDAR's en radars."

Hoewel volledige autonomie in auto's nog toekomstmuziek is, verwacht Steinbuch dat steeds meer auto's "autonoomachtige functies" zullen hebben. Dit zal de veiligheid en het comfort verbeteren. “Autonoom rijden in de stad is nog ingewikkeld, maar op de snelweg zie ik het snel doorbreken,” legt hij uit. Hij verwijst naar zijn ervaring in San Francisco, waar autonome taxi's weliswaar indrukwekkend zijn, maar nog niet altijd soepel functioneren in complexe verkeerssituaties.

Batterijdegradatie geen probleem
Een veelgehoorde zorg over elektrische auto's is de degradatie van de batterijen. Maar Steinbuch ziet dat totaal anders. “Batterijdegradatie is een non-issue,” zegt hij stellig. Hij vergelijkt het met een smartphone, waarbij de batterij na 1000 oplaadcycli nog ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. Volgens Steinbuch geldt hetzelfde voor elektrische auto's. “Na 350.000 kilometer heb je misschien nog 280 kilometer bereik in plaats van 350 kilometer. Voor een tweedehandsauto van 15 jaar is dat geen enkel probleem.”

Steinbuch benadrukt dat de nieuwste batterijen, zoals de LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), een nog langere levensduur hebben, tot wel 5000 cycli. "Dat betekent dat je met zo'n batterij 2 miljoen kilometer kunt rijden en nog steeds 80% van je oorspronkelijke capaciteit hebt," legt hij uit. Vooral voor commerciële voertuigen en vrachtwagens ziet hij hierin een doorbraak: "Voor long distance en heavy duty toepassingen is dit een no-brainer."

Car sharing en de toekomst van autobezit
Steinbuch is een groot voorstander van car sharing en gelooft dat dit een belangrijke rol kan spelen in de verduurzaming van onze maatschappij. “Ik zou willen dat car sharing veel groter wordt,” zegt hij. Volgens hem helpt het om grondstoffen efficiënter te gebruiken en biedt het mensen een goed alternatief voor autobezit, vooral in stedelijke gebieden. Steinbuch is ook commissaris bij MyWheels en benadrukt dat er nog obstakels zijn, zoals de beschikbaarheid van deelauto's en het gemak waarmee ze gebruikt kunnen worden. “Voor stedelijke gebieden is het ideaal, maar buiten de stad is het lastiger.”

Waterstof versus batterij
Veel mensen vragen zich af of waterstofauto's een serieuze toekomst hebben, maar Steinbuch is daar heel duidelijk over: “Waterstof komt niet voor personenauto's.” Hij legt uit dat de efficiëntie van batterijen inmiddels zoveel hoger is dat waterstof geen haalbare oplossing is voor wegvervoer. “Je hebt drie keer zoveel duurzame energie nodig voor waterstofauto's als voor batterij-elektrische voertuigen,” zegt hij. Bovendien is de technologie voor batterijauto's inmiddels zo ver ontwikkeld dat het bereik en de oplaadtijd geen probleem meer vormen. “Duurzaamheid, kostprijs en bereik – batterijen winnen het op alle fronten van waterstof,” aldus Steinbuch.

De uitdagingen voor Europese autofabrikanten
Hoewel Steinbuch vertrouwen heeft in de toekomst van elektrische mobiliteit, wijst hij ook op de uitdagingen waar Europese autofabrikanten voor staan. “Het omkatten van een miljardenbedrijf naar een ander product is enorm kostbaar,” legt hij uit. Hij verwijst naar de Duitse automobielindustrie, waar een groot deel van de werknemers nog werkt aan benzine- en dieselmotoren. Steinbuch begrijpt dat er veel weerstand is, maar benadrukt ook de noodzaak van snelle verandering: “We hebben geen tijd om te wachten vanwege de klimaatcrisis. Jouw generatie moet de wereld redden.”

De subsidies voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren in verschillende Europese landen verminderd, wat volgens Steinbuch deels de oorzaak is van de dip in de EV-verkoop. Hij gelooft echter dat de markt zich vanzelf zal herstellen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en de prijzen dalen. "Over twee jaar zijn we weer op het goede spoor," voorspelt hij.

Uitgelicht

Meerartikelen

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder

Cybertruck
Nieuws

Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oors

Toyota
Nieuws

Toyota benadert Nissan na stukgelopen fusie met Honda

Na het mislukken van de geplande megafusie tussen Nissan en Honda, zou Toyota stilletjes contact hebben gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Dat meldt de Japanse krant Mainichi Shimbun. Hoewel van een fusie nog lang geen sprake is, lij

Top
Nieuws

Laatste rondje: Hammond en May nemen afscheid van Top Gear-testcircuit

Met Top Gear voorlopig van de buis keren Richard Hammond en James May nog één keer terug naar het iconische circuit van Dunsfold Aerodrome. Hier testten ze jarenlang alles van supercars tot prullige bouwpakketten op wielen. Hun afscheidsronde is een

Callum
Nieuws

Ian Callum ontwerpt adembenemende Jaguar E-Type restomod: eerbetoon met lef

De Jaguar E-Type is voor velen een heilig icoon, maar voormalig Jaguar-hoofdontwerper Ian Callum durft het aan om het origineel opnieuw vorm te geven. Zijn nieuwste restomod-concept is een moderne interpretatie van de legendarische klassieker, met su

Meerartikelen

carplay
Nieuws

CarPlay Ultra tilt Apple naar het dashboard van de toekomst

Na elf jaar krijgt Apple CarPlay eindelijk een grondige update. CarPlay Ultra is de langverwachte opvolger van het bekende infotainmentsysteem en debuteert als eerste op modellen van Aston Martin. Het systeem biedt een diepere integratie met het inte

compass
Video's

Sneak preview: Jeep Compass 2025, robuuster, zuiniger en vol Willys-verwijzingen

De Jeep Compass 2025 is volledig hertekend en klaar voor de toekomst. Met meer ruimte, moderne technologie en stoere designaccenten zet Jeep een overtuigende stap in het drukbezette SUV-segment. video onder het artikel Met de introductie van de gloed

Belasting
Nieuws

Rekenfout bij Belastingdienst levert provincies miljoenen extra op

De Belastingdienst heeft per ongeluk tientallen miljoenen euro’s te veel aan wegenbelasting uitgekeerd aan provincies. De fout ontstond bij de berekening van de uitkering voor 2024 en 2025. Nu wordt bekeken of het teveel betaalde bedrag moet worden t

Volkswagen
Nieuws

Elektrische Volkswagen Golf GTI wordt een ‘monster’, Golf R EV volgt

Volkswagen belooft vuurwerk aan het einde van dit decennium. De iconische Golf GTI krijgt een volledig elektrische opvolger – en volgens topman Thomas Schäfer wordt dat een “monster”. Ook een elektrische Golf R staat nu officieel op de planning. GTI

De Tomaso
Nieuws

De Tomaso P72 is klaar voor de weg – en oogverblindend mooi

Na zes jaar wachten is hij er eindelijk: de productieversie van de De Tomaso P72. De eerste leveringen beginnen dit jaar en het ontwerp blijft trouw aan het prototype uit 2019. Met 700 pk, een handbak en een cockpit zonder schermen brengt deze superc

Formula 1
Nieuws

Formule 1 viert 75-jarig bestaan met unieke kleurenbeelden van allereerste race

Op de dag af 75 jaar na de allereerste Formule 1-race viert de sport haar jubileum groots. De organisatie heeft zeldzame, gerestaureerde kleurenbeelden vrijgegeven van de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1950. Ook vond er een 24 uur durende livestr

Imola
Nieuws

Verstappen jaagt op vierde zege in Imola: dit is het tijdschema

Na het sprintraceweekend in Miami reist het Formule 1-circus af naar Italië voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. Op het klassieke circuit van Imola begint komend weekend het Europese deel van het seizoen. Max Verstappen hoopt zijn dominante reeks v

Brabus
Nieuws

Brabus bouwt bizarre G-Klasse pick-up met 800 pk: de XLP 800 Adventure

Brabus heeft zijn krankzinnige XLP-pick-up opnieuw uitgebracht, ditmaal op basis van de gefacelifte Mercedes G-Klasse (W 465). Het resultaat is de XLP 800 Adventure: een uitgerekte, opgehoogde en opgepompte terreinwagen met 800 pk, een teakhouten laa

Honda
Uitgelicht

Honda NSX passeert grens van 100.000 euro: Japanse klassiekers in opmars

Lang waren ze het ondergeschoven kindje op klassiekerbeurzen: Japanse auto’s uit de jaren zeventig tot negentig werden vaak afgedaan als goedkoop, technisch degelijk maar emotieloos, en zeker geen waardevast bezit. Maar dat beeld behoort definitief t

Nissan
Nieuws

Nissan lijdt 4,5 miljard dollar verlies en kondigt stevig herstelplan aan

Nissan sloot boekjaar 2024 af met een verlies van 4,5 miljard dollar. De autoverkoper heeft nog genoeg geld in kas, maar waarschuwt dat het eerst nog slechter zal gaan. Met het ambitieuze herstelplan 'RE: Nissan' probeert het Japanse merk het tij te

Tesla
Nieuws

Vernieuwde Tesla Model Y komt traag op gang: kopers blijven uit

De Tesla Model Y was jarenlang de bestverkochte auto ter wereld. Nu is er een vernieuwde versie, met een frissere look en moderne extra’s. Toch blijven de verkopen achter, vooral in Europa en China, en grijpt Tesla naar forse kortingen en financierin

Automobili Mignatta
Nieuws

Nieuw Italiaans merk blaast nostalgie nieuw leven in met V8-roadster

De barchetta is terug van weggeweest. De gloednieuwe Automobili Mignatta Rina combineert een atmosferische V8, een handgeschakelde versnellingsbak en een totaal gebrek aan schermen. Geen digitale poespas, maar een ouderwetse sigarettenaansteker en pu