Maarten Steinbuch: "Elektrische auto's zijn de sleutel tot een duurzame toekomst"

Interviews  17 september 2024 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
Shutterstock

In een exclusief interview met 24Cars vertelt Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, over zijn visie op de toekomst van elektrische auto's en de veranderingen die we de komende jaren kunnen verwachten. Steinbuch, zelf een fervent EV-rijder en deskundige op het gebied van elektrische mobiliteit, legt uit waarom elektrische auto's de toekomst zijn, wat de grootste uitdagingen en kansen zijn, en hoe de technologie zich razendsnel ontwikkelt. “We hebben één generatie om de wereld te redden,” zegt Steinbuch. Een gesprek vol optimisme en visie over de toekomst van onze mobiliteit.

Slimmer en schoner
Volgens Steinbuch zijn de twee belangrijkste trends in de ontwikkeling van auto's dat ze zowel "schoner" als "slimmer" worden. Hij noemt de auto van de toekomst niet langer een simpel vervoersmiddel, maar een "high-tech systeem" vol sensoren, software, elektronica en mechanica. “De auto is al lang niet meer alleen werktuigbouwkunde,” aldus Steinbuch. Hij verwijst naar de wet van Moore, die stelt dat de rekenkracht van computerchips elke anderhalf jaar verdubbelt. Hetzelfde geldt voor sensoren, die steeds goedkoper worden. Daardoor verwacht Steinbuch dat over 10 à 15 jaar bijna alle auto's "vol zullen zitten met sensoren, camera’s, LIDAR's en radars."

Hoewel volledige autonomie in auto's nog toekomstmuziek is, verwacht Steinbuch dat steeds meer auto's "autonoomachtige functies" zullen hebben. Dit zal de veiligheid en het comfort verbeteren. “Autonoom rijden in de stad is nog ingewikkeld, maar op de snelweg zie ik het snel doorbreken,” legt hij uit. Hij verwijst naar zijn ervaring in San Francisco, waar autonome taxi's weliswaar indrukwekkend zijn, maar nog niet altijd soepel functioneren in complexe verkeerssituaties.

Batterijdegradatie geen probleem
Een veelgehoorde zorg over elektrische auto's is de degradatie van de batterijen. Maar Steinbuch ziet dat totaal anders. “Batterijdegradatie is een non-issue,” zegt hij stellig. Hij vergelijkt het met een smartphone, waarbij de batterij na 1000 oplaadcycli nog ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. Volgens Steinbuch geldt hetzelfde voor elektrische auto's. “Na 350.000 kilometer heb je misschien nog 280 kilometer bereik in plaats van 350 kilometer. Voor een tweedehandsauto van 15 jaar is dat geen enkel probleem.”

Steinbuch benadrukt dat de nieuwste batterijen, zoals de LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), een nog langere levensduur hebben, tot wel 5000 cycli. "Dat betekent dat je met zo'n batterij 2 miljoen kilometer kunt rijden en nog steeds 80% van je oorspronkelijke capaciteit hebt," legt hij uit. Vooral voor commerciële voertuigen en vrachtwagens ziet hij hierin een doorbraak: "Voor long distance en heavy duty toepassingen is dit een no-brainer."

Car sharing en de toekomst van autobezit
Steinbuch is een groot voorstander van car sharing en gelooft dat dit een belangrijke rol kan spelen in de verduurzaming van onze maatschappij. “Ik zou willen dat car sharing veel groter wordt,” zegt hij. Volgens hem helpt het om grondstoffen efficiënter te gebruiken en biedt het mensen een goed alternatief voor autobezit, vooral in stedelijke gebieden. Steinbuch is ook commissaris bij MyWheels en benadrukt dat er nog obstakels zijn, zoals de beschikbaarheid van deelauto's en het gemak waarmee ze gebruikt kunnen worden. “Voor stedelijke gebieden is het ideaal, maar buiten de stad is het lastiger.”

Waterstof versus batterij
Veel mensen vragen zich af of waterstofauto's een serieuze toekomst hebben, maar Steinbuch is daar heel duidelijk over: “Waterstof komt niet voor personenauto's.” Hij legt uit dat de efficiëntie van batterijen inmiddels zoveel hoger is dat waterstof geen haalbare oplossing is voor wegvervoer. “Je hebt drie keer zoveel duurzame energie nodig voor waterstofauto's als voor batterij-elektrische voertuigen,” zegt hij. Bovendien is de technologie voor batterijauto's inmiddels zo ver ontwikkeld dat het bereik en de oplaadtijd geen probleem meer vormen. “Duurzaamheid, kostprijs en bereik – batterijen winnen het op alle fronten van waterstof,” aldus Steinbuch.

De uitdagingen voor Europese autofabrikanten
Hoewel Steinbuch vertrouwen heeft in de toekomst van elektrische mobiliteit, wijst hij ook op de uitdagingen waar Europese autofabrikanten voor staan. “Het omkatten van een miljardenbedrijf naar een ander product is enorm kostbaar,” legt hij uit. Hij verwijst naar de Duitse automobielindustrie, waar een groot deel van de werknemers nog werkt aan benzine- en dieselmotoren. Steinbuch begrijpt dat er veel weerstand is, maar benadrukt ook de noodzaak van snelle verandering: “We hebben geen tijd om te wachten vanwege de klimaatcrisis. Jouw generatie moet de wereld redden.”

De subsidies voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren in verschillende Europese landen verminderd, wat volgens Steinbuch deels de oorzaak is van de dip in de EV-verkoop. Hij gelooft echter dat de markt zich vanzelf zal herstellen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en de prijzen dalen. "Over twee jaar zijn we weer op het goede spoor," voorspelt hij.

Uitgelicht

Meerartikelen

Limo
Nieuws

Langste limousine van Europa: langer dan een bus, maar goedkoper dan een Dacia

In Duitsland staat een opvallende auto te koop: de langste limousine van Europa. Met een lengte van 14 meter is deze Lincoln Continental langer dan een stadsbus, maar opvallend genoeg goedkoper dan een nieuwe Dacia. Toch heeft de enorme auto wel wat

Toyota
Nieuws

Toyota GR Corolla mogelijk op komst naar Europa

De langverwachte Toyota GR Corolla lijkt klaar voor een Europese lancering, met prototypes die gespot zijn op de Nürburgring. Deze krachtige hot hatch is al populair in Noord-Amerika en kan een welkome aanvulling zijn op het beperkte aanbod sportieve

Carwow
Video's

McLaren 750S vs Lamborghini Revuelto: wie komt het eerst over de streep?

Het is tijd voor een epische strijd tussen de McLaren 750S en de Lamborghini Revuelto! De McLaren is lichter en wendbaarder, maar de Lamborghini heeft de brute kracht van een V12 en drie elektromotoren. Kan de McLaren het opnemen tegen de sterkere, m

F1
Nieuws

Tijdschema F1 GP Singapore 2024: zo laat begint de race

Van vrijdag 20 september tot en met zondag 22 september staat de Formule 1 Grand Prix van Singapore op het programma. Dit weekend wordt cruciaal voor Red Bull, dat het vorig jaar moeilijk had op het Marina Bay Street Circuit. Hier lees je alle belang

Lambiase
Nieuws

Herstructurering bij Red Bull: Gianpiero Lambiase krijgt grotere rol binnen het team

Red Bull Racing staat voor een ingrijpende herstructurering nu sportief directeur Jonathan Wheatley vertrekt. Gianpiero Lambiase, de race-ingenieur van Max Verstappen, krijgt een nieuwe rol als ‘Head of Racing’ terwijl hij nauw betrokken blijft bij d

EV
Nieuws

Snellere elektrische auto's vaker betrokken bij dure ongevallen volgens verzekeringsdata

Verzekeringsdata wijzen uit dat elektrische voertuigen met meer dan 400 Nm aan koppel vaker betrokken zijn bij kostbare ongevallen. Vooral krachtige EV's met vierwielaandrijving blijken een groter risico te vormen. Deze trend draagt bij aan de stijge

Maserati
Nieuws

Maserati worstelt met dalende verkopen, Stellantis wijst naar marketing als boosdoener

Maserati zag in de eerste helft van 2024 zijn verkopen dramatisch dalen met meer dan 50 procent. Volgens Stellantis-CEO Carlos Tavares ligt het probleem niet bij de modellen, maar bij de marketingstrategie. Het iconische merk moet volgens hem beter k

Stag
Nieuws

Triumph Stag zorgt voor enorme toename in zoekverkeer na laatste The Grand Tour aflevering

De finale van The Grand Tour heeft gezorgd voor een opleving in de interesse voor enkele klassieke auto's. Vooral de wagens van James May en Richard Hammond uit de aflevering "One For The Road" zijn plotseling razend populair. De aflevering markeert

Meerartikelen

Dumpert
Video's

Dashcam compilatie: bizarre verkeerssituaties en faalacties

In deze verse dashcam-compilatie van Dumpert zie je weer de meest bizarre, grappige en soms zelfs gevaarlijke verkeerssituaties voorbij komen. Van onverwachte inhaalacties tot knap staaltje parkeerwerk: zet je schrap voor een paar minuten vol absurde

Mercedes
Nieuws

Mercedes-AMG presenteert de GT 63 Pro 4Matic: krachtigste en duurste versie van de sportcoupé

Mercedes-AMG heeft de nieuwe GT 63 Pro 4Matic onthuld, de meest krachtige en dure versie van hun iconische sportcoupé. Met een indrukwekkende 612 pk uit een 4.0-liter V8-motor en een prijskaartje van maar liefst €328.667 is deze auto een van de meest

Ferrari
Nieuws

Ferrari 12Cilindri kost in Nederland meer dan 500.000 euro, exclusief opties

De Ferrari 12Cilindri, opvolger van de 812 Superfast, heeft een Nederlandse prijskaartje dat de portemonnee flink raakt. Met een vanafprijs van ruim 505.000 euro is deze krachtige Gran Turismo niet voor de gemiddelde koper weggelegd. De optielijst ma

EV
Nieuws

Kabinet negeert Tweede Kamer: belastingen elektrische auto's omhoog

Het kabinet heeft besloten de eerder beloofde gewichtscorrectie voor elektrische auto's in de motorrijtuigenbelasting (mrb) te versoberen. In plaats van de aanvankelijk voorgestelde 40% wordt nu slechts 25% van het voertuiggewicht afgetrokken. Dit be

Jeep
Nieuws

Jeep Wrangler 2025 verliest handbediende ramen, maar behoudt handgeschakelde transmissie

De nieuwe Jeep Wrangler 2025 komt met een aantal opvallende veranderingen. Zo verdwijnen de handbediende ramen en sloten volledig uit het assortiment, maar de handgeschakelde transmissie blijft behouden voor de V6-modellen. Ook worden er nieuwe optie

Toyota
Nieuws

Toyota Supra krijgt V8-motor voor deelname aan Supercars Championship in 2026

Vanaf 2026 zal Toyota deelnemen aan het Repco Supercars Championship met een Supra uitgerust met een V8-motor. Deze raceauto zal worden aangedreven door een 5.0-liter V8-motor die door Toyota zelf is ontwikkeld. Het markeert een belangrijke stap voor

911
Nieuws

Flinke crash op A9: Porsche van ruim 3 ton botst tegen vangrail, bestuurder gevlucht

Op de A9 bij Zwanenburg vond dinsdagavond een opvallend ongeluk plaats. Een peperdure Porsche 911 Turbo S crashte hard tegen de vangrail nadat de bestuurder op de snelweg in botsing kwam met een Mercedes Sprinter-autoambulance. De bestuurder van de P

EV
Nieuws

Chinese bedrijven verbieden elektrische auto's in ondergrondse parkeergarages vanwege brandrisico

Ondanks China's leidende positie in de productie van elektrische voertuigen, hebben sommige bedrijven in het land besloten om elektrische auto's te weren uit ondergrondse parkeergarages vanwege zorgen over brandveiligheid. Verschillende hotels en kan

Fisker
Nieuws

Fisker Ocean-eigenaren moeten betalen voor eigen terugroepacties: grote frustratie onder klanten

Fisker Ocean-eigenaren worden geconfronteerd met onverwachte kosten voor de reparaties van hun voertuigen na meerdere terugroepacties. Terwijl de onderdelen kosteloos worden geleverd, moeten klanten zelf betalen voor inspecties en arbeidskosten. Dit

Boete
Nieuws

Man ontvangt boete van 1,2 miljoen euro voor te hard rijden door fout in software

De Amerikaan Connor Cato stond perplex toen hij een boete van ruim 1,2 miljoen euro ontving voor het rijden met 60 kilometer per uur te hard. De boete bleek een automatisch gegenereerde fout te zijn door een softwareprobleem. Uiteindelijk zal de boet

EV
Nieuws

Bovag en ANWB waarschuwen: kabinet laat elektrische rijders in de steek met belastingplannen

Nog voor Prinsjesdag hebben Bovag en ANWB hun zorgen geuit over de verwachte belastingmaatregelen van het kabinet, vooral rondom de gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen. In een gesprek met het FD lieten ze hun ongenoegen blijken en waarschuw

Etron
Nieuws

De vernieuwde Audi e-tron GT: beter dan Porsche?

De Audi e-tron GT heeft nu de updates ontvangen die eerder bij de Porsche Taycan waren doorgevoerd, wat zorgt voor een spannende herlancering van deze elektrische sportwagen. Met een krachtiger motor en geavanceerd onderstel kan de e-tron GT zich ste