Maarten Steinbuch: "Elektrische auto's zijn de sleutel tot een duurzame toekomst"

Interviews  17 september 2024 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
Shutterstock

In een exclusief interview met 24Cars vertelt Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, over zijn visie op de toekomst van elektrische auto's en de veranderingen die we de komende jaren kunnen verwachten. Steinbuch, zelf een fervent EV-rijder en deskundige op het gebied van elektrische mobiliteit, legt uit waarom elektrische auto's de toekomst zijn, wat de grootste uitdagingen en kansen zijn, en hoe de technologie zich razendsnel ontwikkelt. “We hebben één generatie om de wereld te redden,” zegt Steinbuch. Een gesprek vol optimisme en visie over de toekomst van onze mobiliteit.

Slimmer en schoner
Volgens Steinbuch zijn de twee belangrijkste trends in de ontwikkeling van auto's dat ze zowel "schoner" als "slimmer" worden. Hij noemt de auto van de toekomst niet langer een simpel vervoersmiddel, maar een "high-tech systeem" vol sensoren, software, elektronica en mechanica. “De auto is al lang niet meer alleen werktuigbouwkunde,” aldus Steinbuch. Hij verwijst naar de wet van Moore, die stelt dat de rekenkracht van computerchips elke anderhalf jaar verdubbelt. Hetzelfde geldt voor sensoren, die steeds goedkoper worden. Daardoor verwacht Steinbuch dat over 10 à 15 jaar bijna alle auto's "vol zullen zitten met sensoren, camera’s, LIDAR's en radars."

Hoewel volledige autonomie in auto's nog toekomstmuziek is, verwacht Steinbuch dat steeds meer auto's "autonoomachtige functies" zullen hebben. Dit zal de veiligheid en het comfort verbeteren. “Autonoom rijden in de stad is nog ingewikkeld, maar op de snelweg zie ik het snel doorbreken,” legt hij uit. Hij verwijst naar zijn ervaring in San Francisco, waar autonome taxi's weliswaar indrukwekkend zijn, maar nog niet altijd soepel functioneren in complexe verkeerssituaties.

Batterijdegradatie geen probleem
Een veelgehoorde zorg over elektrische auto's is de degradatie van de batterijen. Maar Steinbuch ziet dat totaal anders. “Batterijdegradatie is een non-issue,” zegt hij stellig. Hij vergelijkt het met een smartphone, waarbij de batterij na 1000 oplaadcycli nog ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. Volgens Steinbuch geldt hetzelfde voor elektrische auto's. “Na 350.000 kilometer heb je misschien nog 280 kilometer bereik in plaats van 350 kilometer. Voor een tweedehandsauto van 15 jaar is dat geen enkel probleem.”

Steinbuch benadrukt dat de nieuwste batterijen, zoals de LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), een nog langere levensduur hebben, tot wel 5000 cycli. "Dat betekent dat je met zo'n batterij 2 miljoen kilometer kunt rijden en nog steeds 80% van je oorspronkelijke capaciteit hebt," legt hij uit. Vooral voor commerciële voertuigen en vrachtwagens ziet hij hierin een doorbraak: "Voor long distance en heavy duty toepassingen is dit een no-brainer."

Car sharing en de toekomst van autobezit
Steinbuch is een groot voorstander van car sharing en gelooft dat dit een belangrijke rol kan spelen in de verduurzaming van onze maatschappij. “Ik zou willen dat car sharing veel groter wordt,” zegt hij. Volgens hem helpt het om grondstoffen efficiënter te gebruiken en biedt het mensen een goed alternatief voor autobezit, vooral in stedelijke gebieden. Steinbuch is ook commissaris bij MyWheels en benadrukt dat er nog obstakels zijn, zoals de beschikbaarheid van deelauto's en het gemak waarmee ze gebruikt kunnen worden. “Voor stedelijke gebieden is het ideaal, maar buiten de stad is het lastiger.”

Waterstof versus batterij
Veel mensen vragen zich af of waterstofauto's een serieuze toekomst hebben, maar Steinbuch is daar heel duidelijk over: “Waterstof komt niet voor personenauto's.” Hij legt uit dat de efficiëntie van batterijen inmiddels zoveel hoger is dat waterstof geen haalbare oplossing is voor wegvervoer. “Je hebt drie keer zoveel duurzame energie nodig voor waterstofauto's als voor batterij-elektrische voertuigen,” zegt hij. Bovendien is de technologie voor batterijauto's inmiddels zo ver ontwikkeld dat het bereik en de oplaadtijd geen probleem meer vormen. “Duurzaamheid, kostprijs en bereik – batterijen winnen het op alle fronten van waterstof,” aldus Steinbuch.

De uitdagingen voor Europese autofabrikanten
Hoewel Steinbuch vertrouwen heeft in de toekomst van elektrische mobiliteit, wijst hij ook op de uitdagingen waar Europese autofabrikanten voor staan. “Het omkatten van een miljardenbedrijf naar een ander product is enorm kostbaar,” legt hij uit. Hij verwijst naar de Duitse automobielindustrie, waar een groot deel van de werknemers nog werkt aan benzine- en dieselmotoren. Steinbuch begrijpt dat er veel weerstand is, maar benadrukt ook de noodzaak van snelle verandering: “We hebben geen tijd om te wachten vanwege de klimaatcrisis. Jouw generatie moet de wereld redden.”

De subsidies voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren in verschillende Europese landen verminderd, wat volgens Steinbuch deels de oorzaak is van de dip in de EV-verkoop. Hij gelooft echter dat de markt zich vanzelf zal herstellen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en de prijzen dalen. "Over twee jaar zijn we weer op het goede spoor," voorspelt hij.

Uitgelicht

Meerartikelen

Dertig
Nieuws

Flitspalen langs 30 km/u-wegen vanaf nu toegestaan

Vanaf vandaag kunnen automobilisten ook op 30 kilometer per uur-wegen bekeurd worden door flitspalen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten deze technologie landelijk in te zetten na een succesvolle proef in Amsterdam. Dit besluit speelt in op

Northvolt
Nieuws

Duitse overheid loopt groot risico door financiële problemen batterijfabrikant Northvolt

De Zweedse batterijfabrikant Northvolt verkeert in financiële moeilijkheden, wat grote risico’s met zich meebrengt voor de Duitse federale overheid en de deelstaat Sleeswijk-Holstein. Het bedrijf bouwt momenteel een batterijfabriek ter waarde van 600

Musk
Nieuws

Rechter blokkeert wederom bonus van 100 miljard voor Elon Musk

Elon Musk ziet zijn miljardenbonus bij Tesla opnieuw in rook opgaan. Een Amerikaanse rechter heeft het optieplan van Tesla, dat inmiddels een waarde van ruim 100 miljard dollar heeft, opnieuw afgewezen. Volgens rechter Kathaleen McCormick is de regel

Smart
Nieuws

Vanaf 2025 wordt de Smart #1 en #3 fors duurder: dit is waarom

Wie na 1 januari 2025 een Smart #1 of #3 wil kopen, moet rekening houden met flink hogere prijzen. Importheffingen en de herintroductie van bpm op elektrische auto’s maken de populaire modellen minder aantrekkelijk. Sinds november 2024 heeft de Europ

Jaguar
Nieuws

Jaguar onthult Type 00 Concept: een artistieke blik op een elektrische toekomst

Tijdens Miami Art Week presenteert Jaguar zijn langverwachte Type 00 Concept, een vooruitblik op de volledig elektrische transformatie van het merk. Het ontwerp, dat minimalisme combineert met artistieke flair, belichaamt een nieuwe designfilosofie:

Milieu
Nieuws

Stroomtekort of niet: gemeenten zetten door met zero-emissiezones

Ondanks een tekort aan laadcapaciteit en een overbelast stroomnet blijven veel gemeenten vasthouden aan de invoering van zero-emissiezones. Ondernemers worden opgeroepen creatief te zijn, terwijl een handvol gemeenten wel kiest voor uitstel. Het Nede

Jay
Nieuws

Jay Leno's turbine car herrijst na jaren: een technisch meesterwerk op wielen

Na een zware motorschade aan zijn unieke Chrysler Turbine Car heeft Jay Leno, zes jaar later, de wagen weer in topconditie dankzij een complexe restauratie. Met hulp van originele ingenieurs en moderne technologie is de auto opnieuw klaar voor de weg

Ecclestone
Nieuws

Bernie Ecclestone verkoopt legendarische F1-auto's uit privécollectie

Voormalig Formule 1-baas Bernie Ecclestone doet afstand van zijn unieke collectie raceauto’s, opgebouwd in meer dan 50 jaar. Met 69 historische Grand Prix- en Formule 1-wagens biedt deze verkoop een zeldzame kans voor verzamelaars. Ecclestone, inmidd

Meerartikelen

Pagani
Nieuws

Unieke Pagani Zonda 760 LM Roadster haalt recordbedrag op veiling

Een unieke Pagani Zonda heeft dit weekend een recordbedrag opgebracht bij een veiling in Dubai. Deze zeldzame hypercar, bekend om zijn Le Mans-geïnspireerde ontwerp en indrukwekkende prestaties, werd verkocht voor maar liefst 10,6 miljoen euro exclus

Jaguar
Nieuws

Jaguar verandert alles: minimalistisch ontwerp en futuristische styling onthuld

Met een radicaal nieuwe designstrategie en een futuristisch conceptauto zet Jaguar een grote stap in zijn evolutie. De Britse fabrikant polariseert de autowereld met onverwachte keuzes. Eén dag voor de officiële onthulling van een conceptauto die Jag

Verkoop
Nieuws

Elektrische autoverkopen schieten omhoog in Nederland: dit zijn de cijfers

In november 2024 zijn de autoverkopen in Nederland met 22 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Elektrische en hybride voertuigen waren de grootste drijvende krachten achter deze groei, terwijl traditionele brandstofauto’s terr

Lotus
Nieuws

Lotus stelt elektrische sportwagen uit en overweegt hybride Emira

De overstap naar volledig elektrische auto’s blijkt voor Lotus meer tijd te kosten dan verwacht. Hierdoor is de introductie van de elektrische opvolger van de Emira, ook wel bekend als de “Type 135”, uitgesteld. Dit biedt ruimte voor een mogelijke hy

Genesis
Nieuws

Genesis bereidt zich voor op deelname aan endurance-races met hypercar

Genesis, het luxemerk van Hyundai, maakt zich klaar voor een grote stap in de wereld van de motorsport. Na bijna tien jaar succesvol te hebben gebouwd aan een portfolio van luxe sedans, SUV’s en zelfs een sportieve stationwagen, heeft het merk nu zij

Golf
Nieuws

Volkswagen werkt met Rivian aan elektrische Golf die in 2029 verschijnt

Volkswagen en Rivian slaan de handen ineen om een volledig elektrische versie van de iconische Volkswagen Golf te ontwikkelen. De negende generatie van deze populaire hatchback krijgt een compleet nieuwe elektrische architectuur, mede mogelijk gemaak

Tesla
Nieuws

Tesla-rijders nemen afstand van Musk met opvallende stickers

Elon Musk heeft jarenlang een belangrijke rol gespeeld in het populariseren van elektrische auto's, maar zijn recente politieke keuzes zorgen toch voor een groeiende controverse. Veel Tesla-eigenaren, ooit trotse ambassadeurs van het merk, zoeken nu

Mercedes
Nieuws

Mercedes ontwikkelt revolutionair remsysteem voor elektrische auto's

Mercedes-Benz werkt aan een innovatief remsysteem dat traditionele schijfremmen overbodig maakt. Het nieuwe ontwerp, geïntegreerd in de aandrijflijn, biedt niet alleen voordelen voor prestaties en efficiëntie, maar ook voor milieu en onderhoud. Deze

Toyota
Nieuws

Toyota Supra A90 neemt afscheid met indrukwekkende Final Edition

De huidige generatie Toyota Supra, de A90, nadert zijn einde, maar Toyota maakt van het afscheid een spectaculair evenement. De nieuwe Final Edition biedt niet alleen een boost in prestaties, maar ook talloze upgrades geïnspireerd op de autosport. Me

Stellantis
Nieuws

Carlos Tavares verrast met plotseling vertrek als CEO van Stellantis

Carlos Tavares, de eerste en enige CEO van Stellantis, heeft onverwachts zijn functie neergelegd. Zijn vertrek komt terwijl het autoconcern worstelt met interne uitdagingen en marktdruk. Tavares zou zijn contract pas in 2026 beëindigen, maar besloot

Max
Nieuws

Max Verstappen triomfeert in chaotische Grand Prix van Qatar

In een race vol incidenten, straffen en drie safety car-situaties heeft Max Verstappen zijn negende overwinning van het seizoen behaald. De viervoudig wereldkampioen wist in Doha alle aanvallen af te slaan en controleerde de wedstrijd op indrukwekken

Bugatti
Uitgelicht

De evolutie van hypercars: hoe technologie de grenzen van snelheid verlegde

Hypercars zijn de ultieme belichaming van snelheid, luxe en innovatie. Ze vertegenwoordigen niet alleen de grenzen van wat technisch mogelijk is, maar ook de aspiraties van autofabrikanten om het onmogelijke te bereiken. Van de iconische McLaren F1 t