Maarten Steinbuch: "Elektrische auto's zijn de sleutel tot een duurzame toekomst"

Interviews  17 september 2024 4 minuten Robbie Janssen
24Cars
Shutterstock

In een exclusief interview met 24Cars vertelt Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, over zijn visie op de toekomst van elektrische auto's en de veranderingen die we de komende jaren kunnen verwachten. Steinbuch, zelf een fervent EV-rijder en deskundige op het gebied van elektrische mobiliteit, legt uit waarom elektrische auto's de toekomst zijn, wat de grootste uitdagingen en kansen zijn, en hoe de technologie zich razendsnel ontwikkelt. “We hebben één generatie om de wereld te redden,” zegt Steinbuch. Een gesprek vol optimisme en visie over de toekomst van onze mobiliteit.

Slimmer en schoner
Volgens Steinbuch zijn de twee belangrijkste trends in de ontwikkeling van auto's dat ze zowel "schoner" als "slimmer" worden. Hij noemt de auto van de toekomst niet langer een simpel vervoersmiddel, maar een "high-tech systeem" vol sensoren, software, elektronica en mechanica. “De auto is al lang niet meer alleen werktuigbouwkunde,” aldus Steinbuch. Hij verwijst naar de wet van Moore, die stelt dat de rekenkracht van computerchips elke anderhalf jaar verdubbelt. Hetzelfde geldt voor sensoren, die steeds goedkoper worden. Daardoor verwacht Steinbuch dat over 10 à 15 jaar bijna alle auto's "vol zullen zitten met sensoren, camera’s, LIDAR's en radars."

Hoewel volledige autonomie in auto's nog toekomstmuziek is, verwacht Steinbuch dat steeds meer auto's "autonoomachtige functies" zullen hebben. Dit zal de veiligheid en het comfort verbeteren. “Autonoom rijden in de stad is nog ingewikkeld, maar op de snelweg zie ik het snel doorbreken,” legt hij uit. Hij verwijst naar zijn ervaring in San Francisco, waar autonome taxi's weliswaar indrukwekkend zijn, maar nog niet altijd soepel functioneren in complexe verkeerssituaties.

Batterijdegradatie geen probleem
Een veelgehoorde zorg over elektrische auto's is de degradatie van de batterijen. Maar Steinbuch ziet dat totaal anders. “Batterijdegradatie is een non-issue,” zegt hij stellig. Hij vergelijkt het met een smartphone, waarbij de batterij na 1000 oplaadcycli nog ongeveer 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft. Volgens Steinbuch geldt hetzelfde voor elektrische auto's. “Na 350.000 kilometer heb je misschien nog 280 kilometer bereik in plaats van 350 kilometer. Voor een tweedehandsauto van 15 jaar is dat geen enkel probleem.”

Steinbuch benadrukt dat de nieuwste batterijen, zoals de LFP-batterijen (lithium-ijzer-fosfaat), een nog langere levensduur hebben, tot wel 5000 cycli. "Dat betekent dat je met zo'n batterij 2 miljoen kilometer kunt rijden en nog steeds 80% van je oorspronkelijke capaciteit hebt," legt hij uit. Vooral voor commerciële voertuigen en vrachtwagens ziet hij hierin een doorbraak: "Voor long distance en heavy duty toepassingen is dit een no-brainer."

Car sharing en de toekomst van autobezit
Steinbuch is een groot voorstander van car sharing en gelooft dat dit een belangrijke rol kan spelen in de verduurzaming van onze maatschappij. “Ik zou willen dat car sharing veel groter wordt,” zegt hij. Volgens hem helpt het om grondstoffen efficiënter te gebruiken en biedt het mensen een goed alternatief voor autobezit, vooral in stedelijke gebieden. Steinbuch is ook commissaris bij MyWheels en benadrukt dat er nog obstakels zijn, zoals de beschikbaarheid van deelauto's en het gemak waarmee ze gebruikt kunnen worden. “Voor stedelijke gebieden is het ideaal, maar buiten de stad is het lastiger.”

Waterstof versus batterij
Veel mensen vragen zich af of waterstofauto's een serieuze toekomst hebben, maar Steinbuch is daar heel duidelijk over: “Waterstof komt niet voor personenauto's.” Hij legt uit dat de efficiëntie van batterijen inmiddels zoveel hoger is dat waterstof geen haalbare oplossing is voor wegvervoer. “Je hebt drie keer zoveel duurzame energie nodig voor waterstofauto's als voor batterij-elektrische voertuigen,” zegt hij. Bovendien is de technologie voor batterijauto's inmiddels zo ver ontwikkeld dat het bereik en de oplaadtijd geen probleem meer vormen. “Duurzaamheid, kostprijs en bereik – batterijen winnen het op alle fronten van waterstof,” aldus Steinbuch.

De uitdagingen voor Europese autofabrikanten
Hoewel Steinbuch vertrouwen heeft in de toekomst van elektrische mobiliteit, wijst hij ook op de uitdagingen waar Europese autofabrikanten voor staan. “Het omkatten van een miljardenbedrijf naar een ander product is enorm kostbaar,” legt hij uit. Hij verwijst naar de Duitse automobielindustrie, waar een groot deel van de werknemers nog werkt aan benzine- en dieselmotoren. Steinbuch begrijpt dat er veel weerstand is, maar benadrukt ook de noodzaak van snelle verandering: “We hebben geen tijd om te wachten vanwege de klimaatcrisis. Jouw generatie moet de wereld redden.”

De subsidies voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren in verschillende Europese landen verminderd, wat volgens Steinbuch deels de oorzaak is van de dip in de EV-verkoop. Hij gelooft echter dat de markt zich vanzelf zal herstellen naarmate de technologie zich verder ontwikkelt en de prijzen dalen. "Over twee jaar zijn we weer op het goede spoor," voorspelt hij.

Uitgelicht

Meerartikelen

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

Meerartikelen

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder

Cybertruck
Nieuws

Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oors

Toyota
Nieuws

Toyota benadert Nissan na stukgelopen fusie met Honda

Na het mislukken van de geplande megafusie tussen Nissan en Honda, zou Toyota stilletjes contact hebben gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Dat meldt de Japanse krant Mainichi Shimbun. Hoewel van een fusie nog lang geen sprake is, lij

Max
Nieuws

Verstappen terug in titelstrijd na dominante zege in Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van het seizoen behaald tijdens de GP van Emilia-Romagna in Imola. Met een uitgekiende strategie en foutloze racevoering gaf hij McLaren het nakijken. Red Bull is terug in de titelstrijd, en dat werd duide