Kabinet onderzoekt invoering tolwegen als alternatief voor rekeningrijden
Het kabinet overweegt de invoering van tolwegen in Nederland als een mogelijk alternatief voor het al jaren besproken maar moeilijk uitvoerbare rekeningrijden. Volgens minister Barry Madlener van Infrastructuur biedt het heffen van tol diverse voordelen ten opzichte van rekeningrijden, dat volgens hem theoretisch een goed systeem is, maar in de praktijk lastig uitvoerbaar blijkt.
Rekeningrijden zou vereisen dat elke auto in Nederland voorzien wordt van GPS-apparatuur, waarmee de afgelegde kilometers kunnen worden bijgehouden. Dit zou gepaard gaan met een complex administratief systeem om alles te monitoren en betalingen te innen. Tolwegen daarentegen zijn eenvoudiger in te voeren en kunnen net zo effectief zijn. “Het voordeel van tolwegen is dat mensen een keuze hebben. Als je geen tol wilt betalen, kun je in de file blijven staan,” zei Madlener in een interview met BNR Nieuwsradio.
De minister benadrukte dat er op dit moment nog geen concrete plannen zijn om tolwegen in te voeren, maar dat hij het idee niet uitsluit. Hij ziet kansen voor private investeerders, zoals pensioenfondsen, om te investeren in de aanleg en het onderhoud van wegen in ruil voor een deel van de tolopbrengsten. “Voor sommige trajecten is het geen slechte gedachte,” aldus de minister.
Nederland kent momenteel geen tolwegen, op enkele tunnels na waar tol betaald moet worden, zoals de Westerscheldetunnel. Madlener gaf aan dat hij “liever een toltunnel heeft dan helemaal geen tunnel.”
Naast de financiële obstakels, zoals een gebrek aan overheidsgeld voor nieuwe infrastructuur, zijn er ook praktische problemen. Zo kampt Nederland met een tekort aan bouwpersoneel en moeten nieuwe projecten rekening houden met stikstofuitstoot. Dit bemoeilijkt de uitvoering van plannen voor snelwegen en andere infrastructurele projecten.