Hybride auto's in opmars, elektrische modellen stagneren
Steeds meer automerken kiezen voor hybride auto's als tussenstap naar volledig elektrische modellen. Dit blijkt uit cijfers van Bovag, die aangeven dat hybride auto's terrein winnen, terwijl de verkoop van elektrische voertuigen afvlakt.
Hybride voertuigen, die zowel een elektromotor als een brandstofmotor hebben, zijn volgens Bovag een belangrijke overgangsfase. "Het is de laatste evolutie van de benzinemotor voordat deze volledig verdwijnt," aldus een woordvoerder. Autofabrikanten die moeite hebben om volledig over te schakelen naar elektrische voertuigen, gebruiken hybrides om hun CO2-doelstellingen te halen.
Het marktaandeel van hybride auto's groeit het snelst. De cijfers maken geen onderscheid tussen plug-in hybrides, die met een stekker worden opgeladen, en milde hybrides, die energie terugwinnen tijdens het rijden.
Europese doelstellingen en ambities van autofabrikanten
Fabrikanten moeten voldoen aan de Europese CO2-normen die in de komende jaren steeds strenger worden. Tegen 2035 moeten alle nieuwe auto's in de EU emissievrij zijn. Sommige merken, zoals Volvo, stelden eerder ambitieuzere doelen door aan te kondigen vanaf 2030 volledig elektrisch te willen produceren. Recentelijk kwam Volvo hier echter op terug en gaf aan ook na 2030 hybride auto's te blijven verkopen.
Dit geldt niet alleen voor Volvo; ook andere merken zoals Ford, Renault en Mercedes-Benz zijn terughoudender geworden met hun groene beloftes. Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), zegt dat het terugkrabbelen van deze merken een gemiste kans is: "Automerken die zichzelf pushen om elektrisch te gaan, zorgen voor innovatieve producten die consumenten over de streep trekken."
Voor- en nadelen van hybrides
Er zijn twee soorten hybrides: de plug-in hybride, die elektrisch kan rijden met behulp van een stekker, en de milde hybride, die energie opslaat tijdens het remmen maar grotendeels afhankelijk blijft van fossiele brandstoffen. Volgens van den Beuken bieden hybrides echter weinig voordelen voor het milieu. "Zonder regelmatig opladen, verbruiken hybrides vaak meer brandstof dan traditionele auto's," zegt ze.
Ook CE Delft, een adviesbureau voor energie en mobiliteit, benadrukt dat de milieuwinst van hybrides beperkt is. Naast het brandstofverbruik moet ook de productie van de voertuigen en infrastructuur in rekening worden gebracht, wat vaak leidt tot een hogere milieubelasting dan bij traditionele benzineauto's.
Het succes van hybrides hangt bovendien sterk af van hoe ze worden gebruikt. Als consumenten voornamelijk op de brandstofmotor rijden en de elektrische mogelijkheden negeren, is de impact op het milieu gering. Ook zijn veel hybride modellen relatief groot en zwaar, waardoor consumenten vaak een zwaarder voertuig kopen dan ze oorspronkelijk van plan waren.
Kortetermijndenken en toekomstperspectief
De keuze voor hybride auto's wordt volgens de VER vaak gemaakt vanuit een kortetermijnvisie. Hoewel elektrische auto's in aanschaf duurder zijn, bieden ze op de lange termijn aanzienlijke besparingen op onderhoud en gebruikskosten. De onzekerheid over overheidssteun voor elektrisch rijden maakt het consumenten echter moeilijker om deze overstap te maken.
Naar verwachting zullen er vanaf volgend jaar meer betaalbare, kleinere elektrische modellen op de markt komen, mede door technologische vooruitgang en schaalvergroting. Hierdoor zal het prijsverschil met benzineauto's afnemen, waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker wordt voor een breder publiek.
In Duitsland hebben grote autofabrikanten zoals Volkswagen en Mercedes recentelijk om financiële steun gevraagd om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. Ondanks de toenemende concurrentie van China, waar de elektrische automarkt sterk wordt gestimuleerd, is er nog geen concreet resultaat uit deze gesprekken gekomen.