Plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels: CBS luidt noodklok

Fijnstof zie je niet, maar het is toch echt overal. Uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat plug-in hybrides per kilometer meer fijnstof uitstoten dan dieselauto’s. Dat terwijl ze vaak als ‘groen’ alternatief worden gepresenteerd.
Plug-in de grootste fijnstofvervuiler per kilometer
Elektrische auto’s zijn het schoonst, maar plug-in hybrides blijken per kilometer de grootste fijnstofvervuilers onder personenauto’s. Gemiddeld stoten ze 0,027 gram fijnstof per kilometer uit, tegenover 0,025 gram voor diesels en 0,018 gram voor benzineauto’s. Elektrische auto’s komen uit op 0,017 gram. De hogere uitstoot van plug-ins komt door hun gewicht en de aanwezigheid van zowel een verbrandings- als elektromotor.
Fijnstof daalt, maar niet overal even sterk
Tussen 2013 en 2023 daalde de totale fijnstofuitstoot van het wegverkeer met 16 procent: van 4,3 naar 3,59 miljoen kilo. Vooral lichte bedrijfswagens boekten winst, met ruim 40 procent minder uitstoot. Toch nam het aandeel van personenauto’s in de totale fijnstofuitstoot juist toe: van 54,5 procent in 2013 naar 57,9 procent in 2023.
Benzineauto’s zorgen voor meeste fijnstof in totaal
Omdat het merendeel van het Nederlandse wagenpark nog steeds op benzine rijdt, zijn benzineauto’s in absolute zin verantwoordelijk voor het grootste deel van de fijnstofuitstoot. Ze reden in 2023 ruim 73 procent van alle kilometers, en waren goed voor 68,8 procent van de uitstoot door personenauto’s.
Fijnstof: onzichtbaar maar schadelijk
Fijnstof ontstaat niet alleen door verbranding, maar ook door slijtage van banden, remmen en wegdek. Hoe kleiner de deeltjes, hoe dieper ze in de longen kunnen doordringen. Hoewel de totale uitstoot daalt, blijft het risico voor de volksgezondheid onderwerp van zorg.