BMW dringt aan op uitstel van het EU-verbod op verbrandingsmotoren
BMW-CEO Oliver Zipse roept op tot het herzien van het EU-verbod op verbrandingsmotoren, dat vanaf 2035 in zou gaan. Tijdens de Autosalon van Parijs benadrukte hij de afhankelijkheid van China voor accu’s en het afvlakken van de vraag naar elektrische voertuigen als belangrijke redenen voor uitstel. Steeds meer autofabrikanten tonen zich kritisch over de geplande volledig elektrische toekomst.
Volgens Zipse is het huidige beleid te risicovol omdat Europese fabrikanten te veel afhankelijk worden van Chinese acculeveranciers. Hij pleit voor een technologie-neutrale aanpak, waarbij verbrandingsmotoren als back-up optie beschikbaar blijven. Vooral de vertraagde groei in de verkoop van elektrische auto’s in Europa benadrukt de noodzaak om flexibel te blijven in het aanbod. In zijn pleidooi sluit Zipse zich aan bij andere industrie-experts, zoals Porsche en Volkswagen, die ook al hun twijfels uitten over het verbod.
De grote afhankelijkheid van acculeveranciers in China baart Europese fabrikanten zorgen, vooral gezien de geopolitieke spanningen. Door het verbod op verbrandingsmotoren te versoepelen, zouden Europese autofabrikanten hun afhankelijkheid kunnen verminderen. Het verbod dreigt niet alleen de industrie te verstoren, maar ook de winstgevendheid van bedrijven aan te tasten, aangezien verbrandingsmotoren momenteel nog steeds de meeste winst opleveren.
Hoewel sommige merken zoals Volvo het verbod steunen, zijn andere fabrikanten zoals BMW van mening dat een flexibele overgang naar elektrische voertuigen de juiste weg is. Met de lancering van de elektrische "Neue Klasse"-modellen op de horizon, blijft BMW zich echter inzetten voor elektrificatie, maar wil het de deur naar andere technologieën voorlopig openhouden.