Ferrari's nieuwe F80 hypercar: teleurstelling door ontbreken van typisch motorgeluid?
Ferrari heeft zijn nieuwste vlaggenschip onthuld, de F80, een hypercar die het pad van zijn voorgangers verlaat door de iconische V12-motor in te ruilen voor een twin-turbo V6. De motor is rechtstreeks afgeleid van Ferrari's Le Mans-winnende racewagen, aangevuld met drie elektrische motoren voor ongekende prestaties. Hoewel dit indrukwekkend is op papier, heeft de F80 een belangrijk kenmerk verloren dat jarenlang Ferrari's handelsmerk was: het karakteristieke, opwindende motorgeluid.
Tijdens de presentatie van de F80 op het circuit van Imola afgelopen weekend, gaven de eerste rijtesten gemengde reacties. In een video van het NM2255 YouTube-kanaal wordt de nieuwe Ferrari vastgelegd tijdens enkele snelle rondes en drifts. Wat opvalt, is dat het geluid van de V6-motor allesbehalve indrukwekkend is. De auto klinkt bij momenten gedempt, bijna alsof hij op volledig elektrische aandrijving rijdt. Het scherpe, hoge gegil van de V12-motoren uit het verleden is helaas ver te zoeken.
Hoewel het geluid niet het allerbelangrijkste aspect van een hypercar is, speelt het voor veel liefhebbers wel een grote rol in de beleving. Zeker voor de puristen is de overgang naar een hybride V6 wellicht een teleurstelling. Ferrari kan echter niet worden verweten dat het voor deze richting heeft gekozen. Zowel hun Formule 1- als Le Mans-auto's maken gebruik van vergelijkbare hybride aandrijvingen, dus het was logisch om deze technologie ook in hun nieuwste straatauto toe te passen. Toch was een V12-hybride misschien beter geweest.