Heftige boetes voor niet halen CO2-eisen, Volkswagen wil versoepeling
Anno 2025 zal de gemiddelde CO2-uitstoot van de autobouwers flink moeten zakken in Europa. Volgens Oliver Blume, CEO van Volkswagen-Group, zijn de eisen veel te hoog omdat de verkoop van elektrische auto's niet loopt als verwacht.
De gewone mens zal het misschien niet hebben meegekregen, maar 1 Januari 2025 is een belangrijke datum. Vanaf deze datum mag het vlootgemiddelde van autofabrikanten op gebied can CO2 nog meer 93,6 gram per kilometer bedragen. Dat is nu nog 95 gram. De strengere WLTP-testmethode is hier de oorzaak van. Dit betekent dus eigenlijk dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte auto's fors lager moet dan het CO2 cijfer aangeeft. Jato Dynamics geeft heeft berekend dat het in het geval van Volkswagen zal gaan om een daling van maar liefst 15%.
Volgens Volkswagen-CEO Blume zijn de nieuwe eisen onrealistisch in de huidige situatie. Om zo'n laag CO2-gemiddelde te halen moeten er veel meer volledig elektrische auto's worden verkocht. Het is natuurlijk wel een beetje gek dat de auto industrie heftige boetes moet gaan betalen als er geen randvoorwaarden voor het opvoeren van de EV-productie zijn.Volgens Blume moet de situatie in de verschillende EU-landen worden onderzocht en op basis van die resultaten de CO2-doelen aanpassen of versoepelen. Het produceren van meer EV's heeft immers geen zin als de consument ze niet koopt. En als niemand ze koopt worden de doelen niet gehaald.
Het is duidelijk dat Blume niet gecharmeerd is van de pittige maatregelen en dat begrijpen we volledig. Volkswagen is namelijk niet de enige autobouwer die boetes riskeert als ze hun doelen niet weten te halen. De boetes bedragen zo'n 95 euro per gram overschrijding. Dit vermenigvuldigd met het aantal geregistreerde auto's in Europa uit die betreffende periode en je kan wel raden dat je hier niet vrolijk van wordt. Blume is immers niet de enige uit de autobranche die niet bang is zijn ongenoegen uit te spreken. Stellantis-baas Carlos Tavares omschreef de regelgeving in de EU als een manier om de auto voor gewone mensen onbereikbaar te maken. Een ding is zeker, al de nieuwe regeltjes maken het allemaal niet makkelijker in autoland.