Europa voert importheffingen in op Chinese EV's voor eerlijke marktverhoudingen
Vanaf donderdag 31 oktober voert de Europese Unie extra importheffingen in op elektrische voertuigen uit China. Deze maatregel volgt op langdurige onderhandelingen met China en moet Europese autofabrikanten beschermen tegen oneerlijke concurrentie. De tarieven, die afhankelijk van het merk kunnen oplopen tot 35,3 procent, zullen gelden voor een periode van vijf jaar.
De Europese Commissie heeft deze stap gezet na een onderzoek waaruit blijkt dat China zijn elektrische autofabricage aanzienlijk subsidieert, wat zorgt voor een oneerlijk speelveld voor Europese autohandelaren en fabrikanten. De basisheffing op elektrische auto’s, die momenteel op 10 procent ligt, wordt voor verschillende Chinese merken verhoogd. SAIC Motor krijgt de maximale heffing van 35,3 procent, Geely 18,8 procent en BYD 17 procent. Ook Tesla, hoewel een Amerikaans merk, wordt getroffen door een extra heffing van 7,8 procent, aangezien een aanzienlijk deel van hun productie in China plaatsvindt.
De nieuwe heffingen zijn gepubliceerd in het officiële publicatieblad van de EU op woensdag 30 oktober en gaan de volgende dag in. De Europese Commissie benadrukt dat dit beleid gericht is op het herstellen van eerlijke marktverhoudingen en het beschermen van de Europese auto-industrie, vooral nu elektrische auto’s steeds dominanter worden in de markt. Ondanks pogingen van onder andere Duitse autofabrikanten zoals BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen om de importheffingen tegen te houden uit angst voor een escalatie met China, houdt de Europese Unie vast aan de nieuwe tarieven. Deze autofabrikanten vrezen dat hun al zwakke positie op de Chinese markt verder wordt ondermijnd door eventuele vergeldingsheffingen vanuit China.
China heeft in reactie op de EU-beslissing gedreigd met tegenmaatregelen op Europese exportproducten zoals varkensvlees, zuivel en brandy. Ondertussen geeft Europa aan dat het zich sterk maakt voor eerlijke concurrentie en dat deze heffingen nodig zijn om verstorende subsidies tegen te gaan, waarmee Europese autobouwers ondersteund worden in hun overgang naar elektrische mobiliteit en innovatie.
Met de invoering van deze maatregel stuurt de Europese Unie een krachtig signaal naar de internationale markt: concurrentie moet eerlijk verlopen. Door de aanzienlijke subsidievoordelen voor Chinese merken aan te pakken, wil de EU zorgen dat de Europese markt aantrekkelijk en competitief blijft voor lokale producenten en dat Europese bedrijven beter bestand zijn tegen internationale concurrentie.