Lotus stelt elektrische sportwagen uit en overweegt hybride Emira
De overstap naar volledig elektrische auto’s blijkt voor Lotus meer tijd te kosten dan verwacht. Hierdoor is de introductie van de elektrische opvolger van de Emira, ook wel bekend als de “Type 135”, uitgesteld. Dit biedt ruimte voor een mogelijke hybride versie van de Emira, zo laat Lotus weten.
Lotus, dat in 2028 volledig elektrisch wil zijn, ziet zich genoodzaakt deze ambitie bij te stellen. Het merk erkent dat de markttransitie naar elektrische voertuigen trager verloopt dan gehoopt. Volgens Dan Balmer, CEO van Lotus Europa, wordt nu overwogen om de Emira langer in productie te houden en mogelijk een hybride aandrijflijn toe te voegen.
“Op dit moment geldt: zeg nooit nooit,” zegt Balmer tegen Autocar. “We moeten flexibel blijven en inspelen op wat de markt vraagt en welke technologie beschikbaar is.” Hoewel er nog geen details bekend zijn over de vorm van de hybride Emira, heeft Lotus recent aangekondigd te werken aan plug-in hybrides en zogenaamde "hyper-hybrids."
De hyper-hybrid-technologie van Lotus zou de verbrandingsmotor laten functioneren als generator om de batterij op te laden. Bij hogere snelheden, zoals op de snelweg, zou de motor zelfs uitsluitend kunnen draaien op de verbrandingsmotor.
De Emira, die momenteel met motoren van andere fabrikanten werkt, biedt mogelijkheden voor elektrificatie. De basisversie beschikt over een 2.0-liter turbomotor van Mercedes-AMG, die al beschikbaar is in mild-hybride en plug-in hybride configuraties. De krachtigere 3.5-liter V6-motor van Toyota, gebruikt in de Emira V6, is eveneens al geëlektrificeerd in andere toepassingen.
Hoewel het toevoegen van een hybride aandrijflijn het gewicht van de Emira zal verhogen, kan het er ook voor zorgen dat de auto aan strengere emissieregels blijft voldoen en dus langer op de markt blijft. Voor Lotus-klanten zou dit aantrekkelijker kunnen zijn dan een volledig elektrische opvolger, aangezien de hybride versie een verbrandingsmotor behoudt en waarschijnlijk lichter is dan een vergelijkbare EV.
Niet alleen de elektrische sportwagen, maar ook de “Type 134”-crossover, die onder de Eletre zou worden gepositioneerd, is uitgesteld. Deze elektrische SUV, oorspronkelijk gepland voor 2025, wordt later gelanceerd omdat Lotus twijfels heeft over de vraag naar dit model.
Of de hybride Emira werkelijkheid wordt, blijft afwachten. Maar één ding is zeker: Lotus kijkt scherp naar de markt en speelt in op de behoeften van zowel de consument als de regelgeving.
Bron: Autocar