GM trekt stekker uit ontwikkeling robotaxi’s na miljardenverlies
De pionier in autonoom rijden General Motors (GM) heeft aangekondigd dat het dochterbedrijf Cruise wordt geïntegreerd in de andere technische afdelingen van het concern. Hiermee komt een einde aan het robotaxi-project. Een flinke investering van ruim 10 miljard dollar verdwijnt hierdoor grotendeels als sneeuw voor de zon. GM wil zich voortaan richten op de ontwikkeling van autonome functies voor consumentenvoertuigen, zoals rijhulpsystemen, die al in meer dan twintig GM-modellen beschikbaar zijn.
Tegenslagen voor Cruise
Het besluit volgt op een reeks van tegenslagen voor Cruise, dat vorig jaar werd getroffen door een ernstig ongeluk in San Francisco. Bij dit incident werd een vrouw aangereden door een voertuig met een bestuurder en vervolgens door een Cruise-robotaxi meegesleurd. De software herkende het ongeval niet, wat leidde tot een ingrijpende terugroepactie en het verlies van de vergunning in San Francisco. Hoewel Cruise de testritten recent hervatte, bleek de markt voor robotaxi's te duur en concurrerend om verder in te investeren.
Focus op consumenten
De twee partijen die nu voorop in de ontwikkeling staan van autonome taxi's zijn Tesla en Waymo. Laatstgenoemde is onderdeel van Google-eigenaar Alphabet. Waymo voert momenteel 150.000 ritten per week uit in meerdere Amerikaanse steden, terwijl Tesla plannen heeft voor een goedkoper robotaxi-model dat uitsluitend gebruikmaakt van camera’s. GM geeft echter aan dat het zich wil focussen op technologie die consumentenvoertuigen volledig autonoom kan maken, zonder daarbij afhankelijk te zijn van een grootschalige robotaxi-vloot.
De koerswijziging bespaart GM naar schatting één miljard dollar per jaar. CEO Mary Barra benadrukt dat het robotaxi-project buiten de kernactiviteiten van GM valt en onrealistisch was gezien de hoge kosten en toenemende concurrentie. "We willen de technologie gebruiken om direct waarde toe te voegen aan onze consumentmodellen," aldus Barra. Hiermee slaat het dus een andere richting in dan haar concurrenten.
Met het besluit om Cruise grotendeels te ontmantelen, volgt GM het voorbeeld van Apple, dat eerder dit jaar al stopte met zijn autonome autoproject na jaren van onderzoek en miljardeninvesteringen.