Ford Ranger PHEV: krachtige plug-in met een aantrekkelijke prijs
De Ford Ranger heeft een nieuwe, duurzame optie gekregen in de vorm van een plug-in hybride aandrijflijn. Met indrukwekkende prestaties en een fiscaal voordeel lijkt de Ranger PHEV een interessante keuze te worden voor ondernemers en liefhebbers van krachtige pick-ups. Wat maakt deze plug-in hybride zo bijzonder?
De Ranger PHEV combineert de 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor met een 102 pk sterke elektromotor. Samen leveren ze 279 pk en een koppel van maar liefst 690 Nm, het hoogste ooit voor een Ranger. Met een trekvermogen van 3.500 kg en verschillende rijmodi, waaronder volledig elektrisch rijden, bewijst de Ranger zich als een veelzijdig trouw werkpaard.
De batterij van de Ranger heeft een capaciteit van 11,8 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van zo'n 40 kilometer. Dit maakt korte ritjes op en neer naar de supermarkt zeker mogelijk. Bovendien kan de accu via het Ford Pro Power Onboard-systeem worden gebruikt om apparaten tot 2,3 kW van stroom te voorzien. Ideaal voor ondernemers die gereedschap op locatie willen gebruiken.
Met de nieuwe bpm-regels vanaf 2025 worden pick-ups flink duurder in Nederland. Voor de niet-geëlektrificeerde versies van de Ranger kan de bpm oplopen tot wel 20.000 euro. De plug-in hybride profiteert echter van een aanzienlijk lager bpm-tarief van slechts 800 euro, dankzij zijn lage uitstoot op papier. Hoewel de hybride uitvoering qua basisprijs duurder is dan de dieselvariant, kan het fiscale voordeel op lange termijn aantrekkelijk zijn.
De Ranger PHEV is verkrijgbaar vanaf 57.887 euro voor de Wildtrak-uitvoering, exclusief btw. De luxere Stormtrak-variant kost je minimaal 60.361 euro. Ter vergelijking: de benzineversie van de Ranger Raptor begint bij een dikke 81.000 euro! Dat maakt de hybride bijna 20.000 euro goedkoper, terwijl hij qua kracht nauwelijks onderdoet voor de Raptor.
Ondanks de voordelen voldoet de Ranger PHEV helaas niet aan de fiscale eisen voor een grijs kenteken en mag hij niet de zero-emissiezones in. Dit kan een beperking zijn voor ondernemers in stedelijke gebieden. Toch blijft de plug-in hybride een aantrekkelijke keuze voor wie een krachtige pick-up zoekt zonder de bijbehorende belastingdruk.