Lamborghini boekt recordjaar en kijkt vooruit naar elektrificatie
Lamborghini heeft in 2024 opnieuw indrukwekkende verkoopcijfers neergezet. Na voor het eerst meer dan 10.000 auto’s te hebben verkocht in 2023, steeg de vraag dit jaar met 6 procent tot 10.687 voertuigen. Vooral de populaire Urus SUV zorgde voor een groot deel van de verkopen, terwijl ook de toekomstplannen van het merk steeds meer vorm krijgen.
De verkoopcijfers van Lamborghini vertonen groei in alle belangrijke regio’s. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika stegen de leveringen met 6 procent tot 4.227 auto’s. In de Amerika’s was de toename zelfs 7 procent, goed voor 3.712 voertuigen. De regio Azië-Pacific boekte een groei van 3 procent, met 2.748 verkochte exemplaren. De vraag blijft zo groot dat de Urus volledig is uitverkocht tot 2026, terwijl wie nu een Revuelto bestelt, pas in 2027 zijn auto zal ontvangen.
Hoewel Lamborghini in 2024 recordcijfers neerzette, heeft de Huracán hier nauwelijks aan bijgedragen. De productie van het huidige model loopt dit jaar af, met de laatste exemplaren van varianten zoals de Sterrato en Evo Spyder die binnenkort worden afgeleverd. De opvolger van de Huracán, genaamd Temerario, zal als plug-in hybride (PHEV) worden geproduceerd. Daarmee maakt Lamborghini vanaf de lancering van de Temerario volledig de overstap naar geëlektrificeerde aandrijflijnen, met plug-in hybrides zoals de V8 Urus en de V12 Revuelto.
De langverwachte vierde modelreeks van Lamborghini, de Lanzador, is met een jaar uitgesteld en wordt nu in 2029 verwacht. Hoewel er ooit sprake was van een vierdeurs sedan zoals het Estoque-concept, kiest Lamborghini nu voor een tweedeurs grand tourer met vier zitplaatsen en verhoogde bodemvrijheid. De Lanzador wordt de eerste volledig elektrische Lamborghini. Volgens CEO Stephan Winkelmann zullen de verkopen van deze EV vergelijkbaar zijn met die van de toekomstige Temerario, terwijl de Urus naar verwachting de populairste auto blijft.
Ondanks de plannen voor elektrificatie is een volledig elektrische hypercar voorlopig niet aan de orde. Winkelmann benadrukte dat de vraag naar elektrische hypercars momenteel nog beperkt is. Dit werd bevestigd door de CEO van Rimac, die aangaf dat de verkoop van de elektrische Nevera moeizaam verloopt omdat de meeste kopers van hypercars nog altijd de voorkeur geven aan modellen met verbrandingsmotoren.